Riksförbundet för Samhällets Styvbarn

Dagens omhändertagna barn och vanvård efter 1980 uppmärksammas på Almedalsveckan

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 14:28 CEST

Under årets Almedalsvecka har ett flertal seminarium fokus på dagens samhällsplacerade barn och deras rättigheter. Riksförbundet för Samhällets Styvbarn är med och arrangerar två egna seminarier om vanvård efter 1980 samt om situationen för dagens omhändertagna barn på Gotland. Förbundsordförande Benny Jacobsson medverkar även i en paneldebatt om familjehemsplacerade barn.

-   Samhällsplacerade barn och deras rättigheter har uppmärksammats på flera håll den senaste tiden. Det är viktiga frågor som lyfts fram och det är tydligt att det finns arbete kvar att göra på området. Därför är det positivt att flera olika organisationer lyfter fram målgruppen från olika perspektiv under Almedalsveckan, säger förbundsordförande Benny Jacobsson.

-   Vi är särskilt glada över att kunna bidra med två egna seminarier och att några av våra medlemmar får möjlighet att komma till tals. Dessa medlemmar faller idag utanför ersättningslagen och det pågående arbete som utförs av Ersättningsnämnden. Jag tror att det är viktigt att deras erfarenheter av vanvård efter 1980 lyfts fram i Almedalen, fortsätter Benny Jacobsson.

Förbundsordförande Benny Jacobsson kommer tillsammans med Göran Johansson, som ledde vanvårdsutredningen, att tala om vikten av att arbeta för upprättelse och ersättning även för de som vanvårdats efter 1980 på ett av seminarierna som anordnas av Riksförbundet på tisdag 2 juli. I seminariet deltar även Joakim Friman, som i Uppdrag Granskning berättade om övergrepp i fosterhem efter 1980.

Ett annat seminarium senare samma dag anordnas av Riksförbundets lokalförening på Gotland, där bland annat ordförande för socialnämnden, Hanna Westerén, talar om situationen för dagens omhändertagna barn på Gotland.

På torsdag 4 juli samtalar förbundsordförande Benny Jacobsson med Kattis Ahlström, generalsekreterare i BRIS, på ett seminarium arrangerat av BRIS. Därefter medverkar han i ett seminarium arrangerat av Familjehemmens Unga Röster och Familjehemmens riksförbund.

Vi hoppas att så många som möjligt kan medverka på dessa seminarier i Visby nästa vecka.

Tisdagen den 2 juli
Upphörde vanvården 1980?

Kl: 8:00-10:00
Plats: Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3 (tidigare Högskolan) Sal: E30

Hur går det för de omhändertagna barnen på Gotland?
Kl:15:00-16:00
Plats: Vita Huset, Ekmansgatan 11

Torsdagen den 4 juli
Om barn i samhällets vård: Vilka blir konsekvenserna när samhällsvården brister?

Kl:12:30-13
Plats: Barnrättstorget, Tage Cerwins gata 3

Mina två viktiga familjer, hur viktig är jag då? Debatt om familjehemsplacerade barns situation.
Kl. 15.00-16.00
Plats: Soberia, Kilgränd, med ingång från Donners plats, Bakom Clarion Hotel Wisby

Benny Jacobsson, Förbundsordförande
Mail: benny.jacobsson@styvbarn.se

Sandra Karlsson, Organisationssekreterare
Mail: kansli@styvbarn.se

Riksförbundet för Samhällets Styvbarn grundades 2004 av vuxna f.d. barnhems- och fosterhemsbarn. Samhällets Styvbarn är intresseorganisation för dem som är eller har varit omhändertagna genom samhällets barnavård, dvs. för dem som varit samhällets styvbarn. Riksförbundet är religiöst och partipolitiskt obundet och bygger sin verksamhet på demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter.

Riksförbundet arbetar för:

- ömsesidigt stöd mellan alla som varit samhällets styvbarn.

- upprättelse åt dem som vanvårdats inom samhällets barnavård.

- stärkande av de samhällsplacerade barnens skydd och rättigheter.