PeaceWorks Sweden

Dagens rasister hade inte antirasism på schemat!

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 10:24 CEST

Låt Stå - Antirasism på schemat erbjuder verktyg och stöd till lärare för att på ett tidigt stadium förhindra en ökad spridning av rasistiska idéer och samtidigt främja en sund värdegrundsbaserad diskussion bland skolelever.

Rasismen ökar i Sverige. Efter valet är det många som känner ilska och frustration. Lyckligtvis finns det lösningar och möjlighet till förändring!

- Låt Stå är ett effektivt sätt att få igång den värdebaserade diskussionen i skolorna, men också för att se till att skolans styrdokument faktiskt följs, menar Niklas Andersson som är övergripande projektledare för Låt Stå.

Under 2014 erbjuder Låt Stå ett begränsat antal kostnadsfria metodboxar med tillhörande utbildning till Sveriges skolor. Genom att utbilda lärare ska antirasism föras in på schemat och bli en integrerad del av undervisningen. Dessutom erbjuds ett ekonomiskt stöd för antirasistiska elevprojekt. Det innebär att högstadie- eller gymnasieelever får pengar för att göra verklighet av sina projektidéer mot rasism. Mer information hittas på hemsidan www.latsta.com

För med information om Låt Stå kontakta projektledarna:

Niklas Andersson, projektledare Stockholm niklas.andersson@peaceworks.se 08-588 300 60
Arjumand Carlstein, projektledare Malmö arjumand.carlstein@peaceworks.se 073-998 58 77

Låt Stå - Antirasism på schemat finns för att antirasismen ska bli en självklarhet redan i skolan. Låt Stå vänder sig till lärare och elever som vill ta del av ett gediget metodmaterial för att diskutera och arbeta med antirasistiska frågor som en del av undervisningen. PeaceWorks har arbetat med volontärutbyten sedan 1974 och har lokalföreningar som arbetar lokalt i Sverige med fredsskapande aktiviteter.