Stiftelsen Skansen

Dagisbarnen gräver för ett nytt Lill-Skansen 6 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 13:08 CEST

Den 6 oktober tas de första 20 små spadtagen för ett nytt Lill-Skansen. Den gamla anläggningen är riven, alla djuren har flyttat till nya hem och det är dags att sätta spaden i marken för den nya anläggningen. Dagisbarn från Alexanderskolan har fått uppdraget och kl 10 den 6 oktober sätter de igång. Arbetsledare är Skansenchefen John Brattmyhr och KfS vd Laszlo Kriss.

Året-runtanläggningen
Den nya anläggningen är ritad av arkitekten Anders Landström och blir en byggnad i trä. I det nya Lill-Skansen kommer barnen att kunna möta djuren både inomhus och utomhus. Den totala markytan är 5.400 kvm, på samma område som dagens Lill-Skansen och den ytan under tak blir 1.100 kvm. Miljön interiört kommer att bli en spännande och lekfull plats där barn, och vuxna, kan lära sig mer om djur och natur. Ute finns hagar och fler lekytor, och hela anläggningen kommer att vara öppen i ur och skur året runt. Nya Lill-Skansen blir möjligt med stöd från Konsumentföreningen i Stockholm och beräknas vara klart i slutet av 2011. Invigningen planeras till början av 2012.

20 små spadtag:
Datum: onsdag 6 oktober
Tid: 10.00
Plats: Lill-Skansen, Skansen
Medverkande: Alexanderskolans dagisbarn, John Brattmyhr, Laszlo Kriss
Information: Christina Hamnqvist, pressekreterare, 0708 49 92 00

Uppdaterat 6 oktober: Spadtagen gick bra och blev många när dagisbarnen skottade sand på nya Lill-Skansen. Linn Sandgren fotade för Skansen: