Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism

Dags att börja granska Sverigedemokraternas politik

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 07:00 CEST

Nu kräver Ungdom Mot Rasism att medierna ska sluta hänga upp sig på huruvida olika partier skulle kunna tänka sig att samarbeta med Sverigedemokraterna, om partiet skulle ta sig in i riksdagen. Gång på gång får partiledarna för riksdagspartierna svara på frågor om hur de kommer agera om SD tar sig in i riksdagen. Det är förvisso en viktig fråga att diskutera, men inte innan valet.

- Det svenska folket och den svenska demokratin förtjänar ett djupare innehåll i det politiskta samtalet. Spekulativa valstrategier bygger ingen demokrati, säger Ola Karlman, ordförande för Ungdom Mot Rasism

Istället anser Ungdom Mot Rasism att den politiska debatten bör präglas av en ansvarsfull granskning av de olika partiernas politik - även av Sverigedemokraterna. Framför allt menar Ungdom Mot Rasism att SD alldeles för enkelt kommer undan en djupare granskning av sin politik.

- SD:s politik tål inte granskning, det räcker med att skrapa lite på ytan för att synliggöra de fundemantala brister som finns i partiets demokrati- och människosyn, säger Ola Karlman.

För att bidra till att SD:s politik ska granskas mer och hårdare lanserar därför Ungdom Mot Rasism en antirasistisk analys av partiets valmanifest.

Analysen problematiserar bland annat SD:s bärande nationalistiska princip om att ett fungerande samhälle kräver "etnisk och kulturell likhet bland befolkningen";

"Om denna princip om etnisk och kulturell likhet ska vara bärande för SD:s politik innebär detta att hierarkiseringen mellan 'normen' och 'det avvikande' alltid kommer bestå. Det avvikande är därmed inte önskvärt i ett Sverigedemokratiskt samhälle."

Detta kan exemplifieras i SD:s förslag om minskad arbetskraftsinvandring;

"Att SD konstruerar arbetskraftsinvandringen som ett problem och sedan tillskriver personer som invandrat som orsaken till problemet kan inte härleda till en ekonomiskt hållbar kalkyl. SD:s inställning till arbetskraftsinvandringen bör istället härledas till SD:s strävan efter den 'etniska och kulturella likheten bland befolkningen'."

Ladda ner hela analysen här; http://www.rostademokratiskt.se/wp/wp-content/uploads/2010/09/Antirasistisk-analys-av-SD-valmanifest.pdf

Fredrik Bodin, kampanjledare för Ungdom Mot Rasism
fredrik@umr.nu
0768 - 17 05 98

Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism är Sveriges största antirasistiska ungdomsorganisation - partipolitiskt och religiöst obunden. Vi samlar 3 000 unga antirasister i åldrarna 13-25 år, och organisationen finns representerad över hela landet i ca 25 lokala grupper.