Liberala ungdomsförbundet, LUF

Dags att kavla upp ärmarna och ta itu med jämställdhetsproblemen!

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 10:21 CET

Idag den 8 mars, på internationella kvinnodagen, startar Liberala ungdomsförbundet Storstockholms jämställdhetskampanj.

Vi kommer under hela marsmånad att kampanja runt hela länet för en mer liberal feminism. För att nå ett jämställt samhälle måste vi samarbeta och förstå att bristen på jämställdhet är en ofrihet som berör människor i deras vardag. Vi måste fundera över hur vi själva agerar, vilka fördomar vi har och vad vi själva gör för att personen – inte kön – ska spela roll.

- För oss liberaler är det inte könet som är avgörande, utan det är personen.

Att ifrågasätta och uppmärksamma vardagliga strukturer är något alla kan göra och det om något är viktigt för jämställdhetsarbetet, tycker Helena Hellström Gefwert, kontaktperson Jämställdhetspolitiska gruppen, och uppmanar alla liberaler – män som kvinnor, att kräva förändring.

För oss unga liberaler finns det ingen tvekan, kampen förs vidare. Idag, i morgon och alla andra dagar.

Program för Internationella kvinnodagen onsdag 8 mars

Utdelning av blommor till kvinnor
Plats: Åhléns City Klockan: 11:00

Gatuteater – matriarkatet
Plats: Norrmalmstorg Klockan: 17:00

Nattvandring för ökad trygghet
Plats: Humlegården, Stureplan och city Klockan: 21:00

I samband med detta lanserar också Liberala ungdomsförbundet en serie affischer för användande ute på skolor och kampanjer. Kampanjen kan beskådas på http://www.luf.se/stockholm - där även affischerna kan laddas ner för publicering.

Kontakt:

Helena Hellström Gefwert