Arid AB

Dags att media synar Villaägarnas bluff.

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2016 16:49 CEST

I dagens debattinlägg på aftonbladet.se anklagar Villaägarnas Riksförbund Martin Timell, Meter Television, Äntligen Hemma och TV4för att marknadsföra en ”bluffprodukt” för dränering av fuktiga källare med hjälp av s.k. elektroosmos. Som leverantör av denna produkt tycker vi att det är viktigt att sanningen kommer fram.

Att torka källare med hjälp av elektroosmos är en vedertagen teknik i stora delar av världen, något som verifieras i olika forskningsrapporter. Den kanske främsta av dessa rapporter är publicerad av U.S. Army Corps of Engineers, en institution som ansvara för underhållet av federala och militära byggnader i USA, t.ex. Vita Huset. På 168 sidor beskriver de ytterst noggrant tillvägagångssättet och resultatet av ett forskningsprojekt som avslutades 2002.

Denna rapport känner Villaägarna till men har ändå valt att ignorera. I stället påstår de i sitt debattinlägg att ”forskare har kommit fram till att dräneringsmetoden inte fungerar” utan att nämna någon forskares namn. När Villaägarna i tidigare sammanhang har tillfrågats om konkreta bevis har man lyft fram ett 11-sidigt sammandrag av ett föredrag från 1999, som helt saknar vetenskapligt värde. Och som dessutom handlar om en teknik som inte längre används.

I sitt debattinlägg hänvisar Villaägarna även lite luddigt till ”expertisen” och till norska TV-program från 2010 som ingen längre kan titta på. I brist på fakta hoppas tydligen Villaägarnas Riksförbund att lögn ska förvandlas till sanning om man bara skriker tillräckligt högt och tillräckligt ofta.

Att Villaägarnas Riksförbund samtidigt lägger sig i vad TV4 ska visa eller inte är en annan, minst lika allvarlig, historia som inte vi ska bemöta. Däremot kan vi uppmana alla att titta på Äntligen Hemma i TV4 klockan 20 i kväll för att bilda sig en egen uppfattning om den teknik som får Villaägarnas Riksförbund att agera utan sans och vett.

Arids idé är att lösa privata och kommersiella fastighetsägares fuktproblem utan att störa och förstöra. Vår fokus är på fukt i grund och källarväggar som består av kapillärsugande material, till exempel betong, tegel eller lera. Vi löser problemen med modernaste teknik, inifrån – utan att gräva. Bland våra större kunder kan nämnas Lidingö Stad, Riksbyggen och Svenljunga Kommun.