Naturskyddsföreningen

Dags att omvärdera rovdjurspolitiken

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 13:23 CET

Den massiva folkstormen och kritiken från forskarkåren mot vargjakten borde innebära att regeringen omvärderar rovdjurspolitiken. Den menar Naturskyddsföreningen som nu begär besked från båda de politiska blocken inför valet om det blir en ny vargjakt januari 2011.
– Regeringen sviker landsbygdens folk genom att försöka skjuta sig till acceptans för vargar istället för att få fungerande ersättningssystem och stödåtgärder på plats, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.
Kritiken mot vargjakten i januari har varit stor från allmänheten. Antal brev och mail till regeringskansliet är i nivå med den som följde på FRA-affären och Tsunamin. Kritiken finns också på bloggar och i medieuttalade från politiker i alla partier.

– Allvarligast för regeringen är de uttalande från forskare som konstaterar att jakten inte gynnar vargstammens genetiska situation utan tvärtom. Därmed faller den vetenskapliga motivering som fanns i rovdjurspropositionen. Det är dags att omvärdera politiken nu, säger Mikael Karlsson.

Naturskyddsföreningen menar att:
· Licensjakten i januari var dåligt skött. Dålig kontroll mellan länsstyrelserna, en timmes uppdatering är för lite. För många vargar sköts, för många bommar och skadeskjutningar.
· Vargstammen har inte den ”gynnsamma bevarandestatus” som krävs enligt EU:s regler för att licensjakt ska tillåtas. Jakten är därför olaglig. Ledande forskare konstaterar att 210 vargar inte är en nivå som är tillräcklig för att stammen ska klara sig på sikt. Dessutom är stammens storlek osäker.
· De förebyggande åtgärder som finns fungerar inte. Pengarna till vargstängsel tar slut och därmed sviks landsbygden av regeringen. Ersättningssystemen haltar också.

– Vi behöver få besked från båda de politiska blocken hur de tänker agera efter valet. Med erfarenheterna från årets jakt och den vetenskapliga bedömningen av vargstammen som grund, hur ska de sköta rovdjurspolitiken 2011? undrar Mikael Karlsson.

Naturskyddsföreningen uppmanar partierna att:
1. Stoppa fortsatt licensjakt innan ”gynnsam bevarandestatus” klart konstaterats”.
2. Öka stödet till förebyggande åtgärder (stängsel etc.) och se över ersättningssystemet!
3. Utred ny rovdjurspolitik, särskilt vad gäller varg!
4. Säkerställ väl fungerande Viltförvaltningsdelegationer!
5. Nolltolerans mot hot från båda sidor i vargdebatten!

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande 070-3162722
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef 070-6554619
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se
Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00