Stiftelsen Barnens Dag

Dags att söka sommarens kollo!

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 14:58 CET

Drygt 4 500 barn i Storstockholmsområdet åker varje år på kollo. Till en av de äldsta och största kolloanläggningarna, Barnens Ö i Stockholms norra skärgård, har sommarlovsfirande barn och ungdomar mellan 9-16 år kommit sedan tidigt 1900-tal. Kollodeltagandet skiljer sig markant mellan de olika stadsdelarna i Stockholm. Flest barn från Södermalm åker på kollo, medan lägst antal deltagare kommer från Skärholmen och Nacka*. I år hoppas arrangören på fler kollointresserade barn och ungdomar och satsar på e-ansökan för att underlätta ansökningsprocessen för föräldrar och barn.

Kolloverksamhet är ingen modern företeelse utan startade redan på 1880-talet i samband med folkskolans intåg. På den tiden låg utbildningsväsendet under kyrkan och präster och lärare startade tillsammans ”sommarlovsföreningar” där kollekt samlades in för att skicka stadsbarn till landet för att få frisk luft, få vara barn och få möjlighet att bygga upp sin hälsa. År 1905 byggdes det första huset för kollo på Barnens Ö. Idag bedrivs verksamheten av Stiftelsen Barnens Dag med uppgiften att främja verksamheten för barn och ungdom samt att äga och förvalta egendomarna.

Lättare att ansöka på nätet

Till Barnens Ö kommer varje år flera tusen kollobarn. För att underlätta ansökandet behöver intresserade barn och föräldrar inte längre endast söka via papper som hämtas på stadsdelarnas medborgarkontor. Nu finns möjligheten att ansöka via nätet med hjälp av e-legitimation.

-          Vi hoppas att fler barn och föräldrar upptäcker kollo och alla positiva möjligheter som kollo innebär. Genom att ansökningsprocessen har underlättats och förkortats hoppas vi att kollo kan nå barn från olika slags familjer och stadsdelar och ge dem möjligheten att få komma iväg från stan, träffa nya kompisar och uppleva fiske, grillkvällar, bad och äventyr och allt annat som hör kollolivet till, säger Niklas Rubin, verksamhetsansvarig, Stiftelsen Barnens Dag.

-          E-ansökan har varit uppe sedan 1 feb och som det ser ut nu registreras det cirka 100 ansökningar om dagen, så det verkar som om många har fattat galoppen, säger Niklas Rubin, verksamhetsansvarig på Stiftelsen Barnens Dag

Flest kollodeltagare från Södermalm – Lägst deltagarantal från Skärholmen

Kollodeltagandet skiljer sig brett mellan olika stadsdelar i Stockholm. Förra året åkte närmare 360 barn från Södermalm på kollo på Barnens Ö, tätt följt av 332 barn från Söderförorterna Enskede, Årsta och Vantör. Lägst antal deltagarna kom från Skärholmen (57). (Siffror och topplista över deltagare Barnens Ö*).

1.        Södermalm

2.        Enskede-Årsta-Vantör.

3.        Hässelby-Vällingby

4.        Hägersten-Liljeholmen