Internationella Skolorna Düsseldorf

Dags att söka till språkkurs i Tyskland med praktik

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2014 13:07 CEST

Folkhögskolekursen ”Tyska i praktiken” kombinerar språkstudier i tyska med 4 månaders praktik i Tyskland. Hela terminen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel. Kursen i Düsseldorf anordnas av Braheskolan - Visingsö folkhögskola och ges i samarbete med IS Düsseldorf.

Ambitionen är alla alla kursdeltagare ska tilldelas en praktikplats som motsvarar deras studiebakgrund eller intresse. IS Düsseldorf har över åren byggt upp ett stort nätverk i Düsseldorf med omnejd som omfattar ca 100 företag inom 31 olika yrkesområden.

Kursdeltagare som nyligen har gått ut gymnasiet kan välja mellan ett stort utbud av kommunikativa praktikplatser, t ex IKEA, Düsseldorf Marketing & Tourismus, skolor i Düsseldorf, Forum Freies Theater, Leonrado Royal Hotel och det tyska luft- och rymdfartsverket DLR. Akademiker och personer med arbetslivserfarenhet tilldelas en praktikplats inom sitt studieområde. Det kan vara allt från ekonomi, fysik, maskinteknik eller statsvetenskap till media, turism, arkitektur eller juridik. Till samarbetsföretagen hör bl a SCA, Securitas, Europe Direct, Kyocera, IKEA och Sandvik. Många av företagen har under flera år tagit emot svenska praktikanter och ger gärna sitt stöd till projektet.

Undervisningen bedrivs i lokaler i centrala Düsseldorf. Under hela vistelsen är kursdeltagarna indelade i två grupper efter sina olika förkunskaper. Terminen inleds med en sju veckor lång intensivkurs, därefter tillbringar deltagarna 15 veckor, måndag till torsdag, på en tysk arbetsplats. Fredagarna ägnas åt fördjupande undervisning eller studieresor, med kompletterande studieuppgifter att utföra på distans.

”Tyska i praktiken” startar varje år i januari och i juli. Nu är det dags att söka till nästa kurs som ges 19 januari till och med 26 juni 2014. Sista ansökningsdag är 15 november 2014. För att vara behörig till kursen ska man ha läst minst tyska motsvarande C-språk/steg 3.

Har du frågor om Tyska i praktiken?

Hör av dig till Malin Carlstedt på IS Düsseldorf:

Tel: +49-211-862020-75 / mail: info@is-duesseldorf.com

Mer information finns också på IS Düsseldorfs helt nya hemsida, se www.is-duesseldorf.com