Liberala ungdomsförbundet, LUF

Dags att visa varför du fick fredspriset Obama!

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2009 16:45 CET

Pressmeddelande från Liberala studenter den 11 december 2009

Dags att visa varför du fick fredspriset Obama!

- I en värld fylld med problem- och hotbilder har den sittande amerikanske presidenten alltid ett stort ansvar, har man också fått Nobels fredpris är ansvaret ännu tyngre, inleder Christian Krekula, 2:e vice ordförande i Liberala studenter.

- I Köpenhamn ska ett nytt klimatavtal förhandlas ihop inom kort, om Obama menar allvar med det han sa i sin valkampanj är det nu dags att gå från ord till handling, fortsätter Christian Krekula.

- Utmaningen i Afghanistan är stor just nu för att minska korruptionen, fattigdomen, militanta grupper som talibanerna, enbart mer soldater kommer inte att räcka för att klara den uppgiften. Om demokrati och mänskliga rättigheter ska vara de värden som går segrande ur striden, något som förtjänar ett fredspris, har Obama en del kvar att bevisa, fortsätter Christian Krekula.

- Om Obama menar allvar med en kärnvapenfri värld, som han också har framfört vid ett flertal tillfällen, har Obama en bra chans att gå från ord till handling redan i maj nästa år genom att verka för ett stärkt icke-spridningsavtal, som vän av demokrati och mänskliga rättigheter önskar jag fredprisets vinnare en stor portion lycka till, avslutar Christian Krekula.

Christian Krekula, 2:e vice ordförande Liberala studenter, 0768-38 44 72

Liberala studenter är Folkpartiets studentförbund.