Suredo

Dags för branschstandard för försäkringar

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 09:10 CET

Folksams avgående vd Anders Sundström menar att kunderna är i underläge på försäkringsmarknaden. På branschdagen DI Försäkring 6 februari talade han om försäkringsbranschens utmaningar och efterlyste större kundmakt.

- Vi måste bli mycket mer transparenta. Det är mycket lättare att jämföra priset på mjölk, smör och kött.

Anders Sundström anklagade också branschen för att vara oärlig om ambitioner att ge kunden mer insyn.

- Jag känner mig väldigt besvärad över retoriken att vi vill föra över makten till kunden för att det blir bättre för kunden. Då ljuger vi", sa Sundström på Di Försäkring.

Kristian Jacobsson, vd på oberoende försäkringsförmedlaren Suredo menar att kundernas underläge är resultatet av att försäkringsbolagen medvetet förvillar kunderna.

- Marknaden för hem- och bilförsäkringar är en djungel där våra kunder med all rätt känner sig vilsna. Vi upplever att de aktörer som har störst marknadsandel gör allt för att hindra möjligheten att jämföra försäkringar. De krånglar till villkor och produkter vilket minskar insyn och transparens.  Ofta köper kunden billiga produkter, men som inte alltid är de bästa för kundens behov. Samtidigt är en stor andel av de som vänder sig till oss faktiskt överförsäkrade.

För kunna förmedla olika försäkringbolags lösningar har Suredo utarbetat en egen standard som gör det möjlig att jämföra försäkringar utan att kunden riskerar att bli underförsäkrad. Den erfarenheten gör att Kristian Jacobsson efterlyser en branschstandard liknande jämförpriser.

- Man kan jämföra priser på fil och mjölk eftersom man vet vad som finns i kartongen. Gemensamma krav för vad som ska ingå i en grundförsäkring skulle hjälpa många kunder att kunna göra en sådan jämförelse. Vi borde starta en kamp för ökad konkurrens och transparens på marknaden!

För att kunna erbjuda en riktigt bra försäkring har vi samlat flera bolag på www.Suredo.se.

Vi erbjuder:

Rätt försäkring. Bästa erbjudandet. Personlig rådgivning. Vi gör jobbet utan dolda avgifter.