WDO

Dags för Creative summit 2011

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2011 17:52 CEST

Dags för Creative summit 2011

Den 15 – 16 juni är det dags för årets upplaga av Creative summit. Den fjärde upplagan

fokuserar på hur den digitala världen kommer allt närmare vår fysiska värld. Vart kommer

vår önskan och våra behov av att interagera med varandra att leda?

Vi håller till på Nordanåteatern i Skellefteå och startar det officiella programmet onsdagen

den 15 juni klockan 10.30.

För hela programmet och alla hålltider, gå in på www.creativesummit.se

Peter Mandahl

peter@wdo.se

Läs mer om föreläsare och tider:

Moderator: Liz Sivell – Start JudgeGill

Vi är stolta att presentera Liz Sivell, Executive Creative Director på Start JudgeGill, som moderator för årets Creative Summit. Start är en ledande internationell byrå som arbetar med varumärken och försäljningsmiljöer, såväl digitala som fysiska. Liz har omfattande kunskap om varumärken och har drygt ett decenniums erfarenheter från den digitala industrin. ”Mad Lizzie” är en prisbelönt kreatör som skapar upplevelser som går utanför den traditionella marknadsföringssfären. Med smittsam entusiasm har hon arbetat internationellt för klienter som Nike, Nokia, adidas, C.O.I.-FRANK, Unilever och MINI. www.judgegill.co.uk

Perry Chen – Kickstarter, onsdag kl. 11.00

Perry Chen är vd på och grundare av Kickstarter, världens största digitala plattform för gruppfinansiering av kreativa projekt. Varje månad anmäler sig tiotusentals människor till att ge pengar till kreativa projekt över hela världen. Perry har även varit med och grundat the Southfirst gallery i Brooklyn, New York. www.kickstarter.com

Jess Greenwood – Contagious Insider, onsdag kl. 13.30

Jess Greenwoood var med och startade Contagious Magazine 2004. Idén var att samla ihop och rapportera om hela spektrat av innovativa, effektiva och icke-invaderande strategier inom marknadsföring och varumärkesbyggande. Dessutom ville de följa det mest spännande inom design, teknik och popkultur. Idag är det prisbelönta magasinet ledande inom branschen. Jess är numera chef på Contagious Insider, konsultdelen av Contagious, som ger insikter och initierade råd åt sina kunder. www.contagiousmagazine.com

Hampus Jakobsson – TAT, onsdag kl. 15.00

Hampus Jakobsson är en av grundarna av TAT, malmöföretaget som blivit världsledande i mobila användargränssnitt. TAT´s teknik finns idag i över en halv miljard mobiltelefoner. Några av kunderna är Sony Ericsson, Nokia, Motorola, Samsung och Google. TAT har exempelvis designat användargränssnittet till Google’s Android OS. TAT grundades 2002 av sex vänner som ville jobba med det de tyckte var kul. 2010 var de nära 200 personer på företaget och valde då att bli uppköpta av Blackberrytillverkaren RIM. www.tat.se

Serge Jespers – Adobe, torsdag kl. 10.00

Serge Jespers är en riktig Adobe-evangelist. I över 10 år har han arbetat med Flash och utvecklat prisbelönta onlineupplevelser, bland annat för ett antal TV-shower som belgiska Idol, Big Brother och Miss Belgium. Serge reser mycket i Europa, mellanöstern och Afrika för att sprida budskapet om AIR, Flash och Flex. www.adobe.com

Daniel Ilic – North Kingdom, torsdag kl. 11.00

Daniel är Creative Director på North Kingdom i Stockholm och har nyligen avslutat arbetet med den interaktiva filmen ROME ”3 Dreams of Black”, ett experiment designat för Google Chrome. Tillsammans med Technical Director Mikael Emtinger kommer han att berätta om projektet. North Kingdom arbetar med att bygga varumärken genom digital storytelling. Innovation är deras primära fokus och de kallas ibland för den interaktiva världens Pixar. North Kingdom

har som bekant även kontor i Skellefteå. www.northkingdom.com

Lorne Peterson, torsdag kl. 13.30

En alldeles speciell gäst detta år är Oscarsvinnaren Lorne Peterson. Utan Lorne Petersons miniatyrmodeller skulle Star Wars inte vara den film vi känner. Han har jobbat som modellbyggare på Industrial Light and Magic ända sedan företaget grundades inför den första Star Wars-filmen. Sedan dess har han arbetat med specialeffekterna till alla efterföljande Star Wars-filmer samt till filmerna om Indiana Jones. 2006 kom Lornes bok Sculpting a Galaxy: Inside the Star Wars Model Shop. www.imdb.com/name/nm0677285/

Joakim Formo – Ericsson, torsdag kl. 15.00

Joakim Formo arbetar som forskare inom telekom på User Experience Lab. Labbet är en brokig samling kreativa människor på Ericssons forskningsavdelning. Joakim kan närmast beskrivas som en designer som leder framtidsorienterade och utforskande innovations- och forskningsprojekt. Det handlar helt enkelt om nyfikenhet, empati och att veta lite om många olika saker. labs.ericsson.com/

June 15th & 16th the fourth edition of Creative Summit in Northern Sweden will take place. This year will focus on how the digital world is getting closer to our physical world and where our desire and need to interact is going to lead.

Visit www.creativesummit.se