Festival Event AB

Dags för festligheter på Vaksala Torg

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 13:17 CEST

Första helgen i oktober, fredag och lördag 1-2/10 är det dags igen för Oktoberfest på Vaksala Torg. Festligheterna börjar redan klockan 18.00 och vid förra årets festligheter var det svart av folk på Vaksala Torg redan vid öppningsdags och köerna ringlade långa. Inne i tältet är det fem rutinerade herrar i tyrolerbandet Die Kleine Tyroler Kapelle som står för den karakteristiska umpa umpa musiken och ser till att feststämningen blir på topp. Rutin är inget som bandet saknar. Kvintettens ankare Günter von Stern korades till guldjoddlare i Alperna 1977. Bosse Fritz medverkade med sitt dragspel i Frukostklubben på 50-talet och trombonisten Wolfgang spelar i Stockholm blåsarsymfoniker. Tillsammans har de under mer än 20 år rest runt i Europa för att underhålla med sin glada musik. Räkna med mycket allsång och en och annan skååål från dessa glada och rutinerade herrar som visar att man aldrig blir för gammal för att ha roligt. Musik, underhållning, massvis med öl och god mat”, så beskriver arrangören Peter Salmén Bild på peter en lyckad oktoberfest. Han berättar också att man bytt matleverantör så att det inte blir lika långa köer till bufféborden som förra året. Grillad kycklingklubba, schnitzel olika korvar och den obligatoriska surkålen är några av läckerheterna som erbjuds på buffén.

Pumpbolaget, ett av Sveriges mest turnerande coverband som de flesta känner igen från Gotland och fjällen samt killarna i glamrockbandet The Poodles Bild på Poodles är några av artisterna som uppträder. Givetvis blir det ölhävartävling också. Reglerna är enkla, den som snabbast dricker en sejdel med öl vinner! Sejdeln rymmer 1 liter och serveras med fördel någon grad varmare än ölen dricks i vanliga fall.
I Oktoberfestens prisvärda paketerbjudanden ingår även ölprovning där man får provsmaka flera olika ölsorter och det berättas om ölens karaktär och historia.

Bayernpaketet kostar 245 kronor, då ingår entré, ölprovning, 1 öl, tyrolerbuffé, sånghäfte & partyhatt. Lägger man till ytterligare 50 kr, dvs 295 kronor får man Tyrolerpaketet. Då ingår samma saker som i Bayernpaketet men man får dessutom en Jägermeister.
Man är givetvis välkommen även om man inte tänker äta, utan bara vill njuta av underhållningen. Med förköpsbiljett kostar det 180 kronor att gå in, väljer man att betala i dörren kostar det 200 kronor. Fördelen med att köpa förköpsbiljett förutom att man sparar 20 kronor är att man får företräde i kön vilket kan vara mycket värt..

Vi ser fram emot en trevlig Oktoberfest och önskar lycka till.

Besök gärna hemsidan www.oktoberfesten.se eller ring 0171-290 04 för mer information.