Svenska Brukshundklubben

Dags för historiskt hund-VM i Malmö

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 12:03 CEST

För första gången i historien arrangeras ”hundarnas triathlon” VM i IPO i Sverige. Ett arrangemang i världsklass där 36 nationer och drygt 144 hundekipage tävlar mot varandra 11-14 september på Malmö Stadion. Invigningen är den 10 september.

-Vi väntar oss en folk- och hundfest under det fartfyllda världsmästerskapet i IPO med någonstans kring 8 000 besökare, berättar Katinka Ryttse, koordinator.

Tävlingarna äger rum på Malmö stadion 11-14 september. Det är inte bara ett arrangemang för den hundintresserade utan även ett sensommarnöje för hela familjen - skåningar såväl som tillresta nyfikna och turister.

Årets världsmästerskap arrangeras av Svenska Brukshundklubben. IPO (Internationell Prövningsordning) består av tre bedömda avdelningar för alla ekipage; spår, lydnad och skyddsarbete. Hundarna som tävlar måste vara av brukshundras, raser som Svenska Brukshundklubben har avelsansvar för i Sverige. IPO genomförs efter samma regler över hela världen.

För mer information kontakta Ida Johnsdotter, PR & Info: ida.johnsdotter@fciwm2014.se, tel 0703-58 00 92.

Lagledare för det svenska laget Micke Pounu micke.pounu@hotmail.com 0703-20 70 20.

Läs mer om IPO-VM 2014: www.fciwm2014.se
Läs mer om provformen IPO: www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/ipo/
Läs mer om Svenska Brukshundklubben: www.brukshundklubben.se/kontakt/om-oss/

Svenska Brukshundklubben

Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation, specialklubb i Svenska Kennelklubben (SKK) och frivillig försvarsorganisation. Utbildning, kurser, prov & tävlingar, avel och hälsa ingår bland aktiviteterna.

Svenska Brukshundklubben har omkring 60 000 medlemmar, närmare 300 lokala klubbar och 17 rikstäckande bruksrasklubbar.

Genom SKK är Brukshundklubben anknuten till internationella tävlings- och uppfödarorganisationen FCI (Fédération Cynologique Internationale) www.fci.be.