Svenska Friidrottsförbundet

Dags för innelandskamp

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 08:48 CET

I morgon 5 februari i Tammerfors möter svenska friidrottslandslaget Norge och Finland i en landskamp. Svenska laget består av en mix av rutinerade aktiva och unga debutanter.

-Jag ser väldigt mycket fram mot morgondagen. I damkampen är vi favoriter  men för herrarna blir det tuffare. Herrarnas längd blir en häftig tävling: Michel Tornéus mot ett par av Europas bästa hoppare i Petteri Lax och Tommy Evilä, känns som det kan bli hur bra som helst, säger förbundskapten Stefan Olsson som också välkomnar innelandskampen tillbaka efter ungefär tio års uppehåll.

- Tävlingen som sådan fyller verkligen ett syfte och den är perfekt för dem som gör landslagsdebut. Jag tror att vi kommer få se någon eller några ur vår 90-talsgeneration få ett litet genombrott i morgon.

Landskampen sänds på TV4 Sport 14-18 och mer info om tävlingen finns på http://www.tampereenpyrinto.fi/kilpailut/hallimaaottelu

Den svenska truppen hittar ni på http://www.friidrott.se/elit/uttag/uttag11i.aspx#ilk och en intervju med Michel Torneus inför tävlingen, som är hans säsongsdebut i längd, finns på http://www.friidrott.se/Mediabibliotek/video/videoklipp.aspx.

Mer information:
Stefan Olsson, förbundskapten, 070-349 21 41