Dags för kärnkraftdrömmarna att vakna upp

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2009 15:52 CEST

Det är dags för kärnkraftsdrömmarna att vakna upp nu och minnas Tjernobyl, uranbrytning och slutförvar. Det sa Vänsterpartiets miljöpolitiske talesperson Wiwi-Anne Johansson under lördagens demonstation mot kärnkraft.

Under lördagen den 25 april arrangerade Vänsterpartiet tillsammans med bland annat Folkkampanjen mot kärnkraft en demonstration mot kärnkraft och för alternativ energi. Wiwi-Anne Johansson (V), riksdagsledamot och talesperson i miljö- och klimatfrågor uppmanade oss att inte glömma Tjernobyl.

- Jag minns fasan när Tjernobyl havererade. Det ofattbara. Och att vi bygger teknik som kan döda hundratals, tusentals eller miljoner människor, om det går fel. Ingen stor incident har hänt på 23 år och vi glömmer så lätt. Sover sött. Men förr eller senare kommer det ju att gå fel igen, säger Wiwi-Anne Johansson (V), riksdagsledamot och talesperson i miljö- och klimatfrågor.

- Nu står vi inför ett klimathot och orimliga argument som att kärnkraft skulle vara bra för klimatet har dykt upp. Men kärnkraft skadar klimatet. Uranbrytning, uran på villovägar, avfallshantering och slutförvar är stora hot mot vår miljö. Sluta tro på gamla lösningar. Det finns bara en väg. Reaktorer ska monteras ner, inte byggas upp, säger Wiwi-Anne Johansson.

Kontaktuppgifter:
Wiwi-Anne Johansson (V), talesperson i miljö- och klimatfrågor, 070 -576 45 76