Göteborgs Auktionsverk

Dags för kvalitetsauktion i Göteborg

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 12:14 CET

Till helgen öppnar visningen inför höstens kvalitetsauktion på Göteborgs Auktionsverk. I katalogen finns ett stort antal intressanta föremål. En exklusiv vinkanna i silver, tillverkad av Indiens mest kände silversmed under kolonialtiden, är en av auktionens höjdpunkter. Ett annat spännande föremål är ett mycket ovanligt kinesiskt fat från 1700-talet med avrinningspip som förbryllar experterna och vars exakta användningsområde fortfarande är okänt.

Ernst Billgrens G-stol i gjutjärn är ett av de mer intressanta föremålen på avdelningen Moderna möbler. Stolen formgavs för en utställning på Göteborgs Konsthall år 1991och den g-formade karmen är märkt "Göteborg". Just den här stolen är ett av de första exemplaren som Billgren tillverkade i sin studio på Konstepidemin i Göteborg.  Vidare är Ron Arads soffa "Rover Chair" ett spännande inslag i katalogen. Möbeln, som tillverkades av One off LTD i London under 1980-talet, har med sitt industriella formspråk och återvunna säten från bilmärket Rover uppnått status som designikon i vissa kretsar. Bland konsthantverket kan nämnas några fina exemplar ur Hans Hedbergs produktion av starkledsfajans från Biot, Frankrike.

På avdelningen Modern konst är det göteborgskoloristerna som dominerar utbudet. Det är koloristläraren Tor Bjurströms målningar som är mest frekventa i höstens auktion. Flertalet andra göteborgskolorister är också representerade såsom Inge Schiöler och Ivan Ivarson, den sistnämde med ett mycket fint motiv "Pojken och fisken".

I auktionskatalogen finns också ett imponerande utbud av äldre orientaliska mattor, ett fenomen som till viss del kan härledas till den uppmärksammade internationella toppnoteringen för en Ersari bönematta som uppnåddes år 2009 på Göteborgs Auktionsverk. Mattan klubbades för 690 000 SEK. Avdelningens höjdpunkt den här gången är en bröllopsmatta från 1800-talets första hälft, Chodor, centrala Asien, med en dekor av så kallade ”Tauk nuska güler ”och två kameler ur en bröllopskaravan.

Av tradition har utbudet på kvalitetsauktionerna hos Göteborgs Auktionsverk vittnat om stadens historia som internationell handelsstad. Föremål såsom ostindiskt porslin eller andra exotiska föremål, som samlats i generationer eller förvärvats genom resor i fjärran länder, har sedan lång tid tillbaka varit vanligt förekommande i auktionskatalogerna. I Göteborg har det också funnits ett gott utbud av engelsk konst och antikviteter, ett fenomen med ursprung i en tydlig brittisk influens och de historiskt starka handelsförbindelserna med Storbritannien.

- Alla auktionens föremål finns att beskåda på vår hemsida och vi har sett en kraftig ökning av nya kunder från den internationella marknaden och stockholmsregionen. Men vi märker även att göteborgarna har hittat tillbaka till Göteborgs Auktionsverk och det är just kombinationen av internationella och nationella kunder som vi ser som framtidens marknad, säger företagets VD Lena Hafdell.

Visning dagligen 19-27/11 mån-fre kl 11-18 samt lör-sön kl 11-16.

Auktionen äger rum måndag 28 november med start kl 11.00.

Göteborgs Auktionsverk har förmedlat värdefulla föremål i Göteborg sedan 1681 då man gavs privilegium att hålla auktioner. Vår auktionskalender innehåller numer flera olika auktionstyper - kvalitetsauktioner, specialauktioner och onlineauktioner. Utbudet på våra auktioner speglar ofta handelsstadens unika materiella kultur. Samtliga auktionskataloger publiceras på hemsidan och når på så sätt köpare från hela världen.