SOL-flickornas GF

Strax dags för SOL-flickornas Familjedag i Västertorpshallen den 13 november

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 19:00 CET

För 14:e året i rad arrangerar SOL-flickornas GF lördagen den 13 november 11.00 – 15.00 vår populära Familjedag i Västertorpshallen. Det blir som vanligt fullt med aktiviteter som gymnastikuppvisningar, prova-på gympa, lotterier, servering, fiskdamm, chokladhjul, tipspromenad, tävlingar etc och det är givetvis fri entré!

Familjedagen är ett arrangemang för hela familjen där just blandningen mellan olika aktiviteter gör att den passar alla, både liten och stor.

De fasta punkterna är gymnastikuppvisningarna med grupper från alla våra sektioner kl. 12.00, 13.00 och 14.00. Varje uppvisningspass är ca 15-20 minuter och däremellan kan alla som vill själva testa olika övningar på våra prova-på stationer eller delta i våra olika tävlingar.

”Det brukar vara fullt på prova-på stationerna hela dagen och där får man hjälp av tränare från vår breddsektion som passar på hopp och ger instruktioner om hur man t.ex gör en bra kullerbytta.” säger föreningskonsulenten Peter Lindholm.

”Dessutom är tävlingarna mycket populära. Allra populärast är nog kolasnörestävlingen där det gäller att så snabbt som möjligt, utan hjälp av händerna, lyckas äta upp ett helt långt kolasnöre. ” fortsätter Peter.

Även vuxna kan naturligtvis delta på både prova-på gympastationerna och i tävlingarna. Men de vuxna som inte själva vill prova på hopp eller kullerbyttor kan passa på att fika i serveringen eller kanske köpa lite nybakat bröd med vetskap om att hela överskottet från dagen tillfaller föreningen.

Föreningskonsulenten Peter Lindholm berättar mer om Familjedagen:

”Det härliga med Familjedagen är att det är full rulle från början till slut. Gymnastik är en idrott där de flesta aldrig tävlar eller så gör man det mycket sparsamt med max ett tävlingstillfälle per termin. Då är det roligt för gymnasterna med olika uppvisningar där de, utan tävlingspress, får möjlighet att för släkt och vänner visa upp vad de kan. På Familjedagen får de just en sådan chans och eftersom den äger rum på hemmaplan är det lätt för familj och kompisar att komma och titta. Att sedan syskon eller kompisar som ännu inte har fått möjligheten att börja med gymnastik ändå kan vara aktiva bidrar till att göra arrangemanget så populärt.”

Inspirerande bilder från tidigare arrangemang finns i fotoalbumet på vår hemsida med följande direktlänk: http://www.sol-flickorna.se/album/index.php?cat=109

Kansliet svarar gärna på frågor om Familjedagen eller ger mer information om föreningen. Kansliet når man säkrats på telefon 08-464 88 88 eller e-post kansliet@sol-flickorna.se. (Vecka 44 är dock kansliet stängt pga höstlov.)

SOL-flickornas GF

Informationsgruppen

SOL-flickornas GF är en gymnastikförening i Stockholm och Huddinge med drygt 1000 aktiva medlemmar varav 85% är flickor 5 - 20 år och övriga är ledare/tränare.

Föreningen bildades 1953 och är en ren barn- och ungdomsförening med grupper inom sektionerna Bredd (barn – och ungdomsgrupper som inte tävlar), AG (Artistisk Gymnastik som tävlar i grenarna Barr, Bom, Fristående och Hopp), RG (Rytmisk Gymnastik som tävlar i grenarna Boll, Band, Tunnband, Käglor, Rep och Fristående) samt Trupp (Truppgymnastik som tävlar i grenarna Hopp/trampett, Matta/tumbling och Fristående).