Frölunda Hockey Club

Dahlén inför Modo: "Vi fortsätter jobba"

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 16:01 CEST

Ulf Dahlén var på mycket bra humör när han steg av isen efter onsdagens träning i Wallenstamhallen. Överhuvudtaget var stämningen god när Frölunda Indians genomförde sitt ispass.

Det gäller att titta framåt och att lära sig av sina misstag, vilket Dahlén tycker att laget gjort på ett mycket bra sätt. Antalet utvisningar, som Dahlén var missnöjd med efter matchen mot HV71, har minskat markant och överhuvudtaget har lagets spel varit tämligen tillfredsställande enligt tränaren. Men han är samtidigt medveten om den verklighet han arbetar i.
- Det är klart att vi inte fått de poäng vi vill ha, men det finns mycket positivt ändå. Frånsett premiären, släpper vi bara in två mål i snitt per match. Och trots att vi har hamnat i underläge tidigt, mot Linköping med två mål efter sex minuter och mot Timrå med ett mål efter 53 sekunder, har vi fortsatt att jobba framåt. Vi har lyckats rätta till de små grejer som vi har velat och har hela tiden lyft vårt spel, säger Ulf Dahlén.

Han är medveten om att det krävs fler mål framåt men har också en filosofisk inställning till målskyttet.
- Vissa saker kan du inte visa på film eller förklara på en taktiktavla. Ibland trillar målen in, ibland är det lite trögare. Så länge vi fortsätter att skjuta och fortsätter att jobba, vet jag att det kommer att lossna.

Ett sätt att skapa målchanser är att spela powerplay. I den moderna hockeyn kan ett bra powerplay vara skillnaden mellan vinst och förlust i många matcher.
- Vi har spelat bra men inte fått den utdelning vi har velat. Vi vill komma till fler direktavslut men det är inte alltid som det blir som vi vill. Man ska komma ihåg att det oftast inte är skytten det hänger på, det är den som passar. Pucken kanske studsar till eller kommer några centimeter fel vilket gör att det inte kommer ett skott direkt, säger Dahlén.

Faktum kvarstår dock, mot Timrå senast var det återigen Frölunda som var starkast i den tredje perioden och laget fick också med sig en poäng. Inklusive Modo i morgon återstår det 153 poäng att spela om och det finns ingen i Frölunda som tänker vika ner sig.
- Jag hade varit orolig om vi inte skapade chanser men så är inte fallet. Vi ser att spelarna jobbar, försöker och bryr sig. Så länge vi skapar alla de chanser som vi gör, vet jag att målen kommer att börja trilla in. Vi jobbar vidare efter strategi, jag vet att vi är på rätt väg, säger Ulf Dahlén.

En som kanske kan hjälpa till att producera mot Modo är Lars Eller. Lars var tillbaka i träning men hans status är än så länge okänd.
- Vi avvaktar med laget till efter matchuppvärmningen i morgon. Det enda jag vet är att Fredrik Pettersson inte kommer att spela, det är redan bestämt. När det gäller övriga truppen inväntar vi morgondagen, avslutar Ulf Dahlén.