TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Dahlins skjortor lika heta efter 15 år

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 10:15 CET

En livslängd på kanske upp till fem år. Det trodde Kjell Eberstål vid modeföretaget Heab/Hestra inför lanseringen av fotbollslegenden Martin Dahlins eget skjortvarumärke - dahlin. Sedan dess har det gått 15 år och idag säger Kjell Eberstål så här: -
Varumärket dahlin har satt sig på marknaden av egen kraft och står nu stadigt på egna ben. Målgruppen är män i åldrarna 20 till 35 år med höga krav på mode, design, passform och kvalitet. Dahlinkollektionen säljs av 220 beklädnadsfackhandlare över hela Sverige.

Martin Dahlin, 42 år och född i Lund, var en av Sveriges viktigaste spelare under VM i USA 1994 där Sverige sensationellt tog brons. Martin satte den viktiga kvitteringen mot Kamerun och gjorde två nickmål mot Ryssland och ett mot Saudiarabien. Kjell Eberstål inledde samarbetet med Martin Dahlin 1995:

– Martin var väldigt het som fotbollsspelare efter VM och dessutom genuint intresserad av mode. Tillsammans tog vi fram en kollektion högkvalitativa moderiktiga skjortor med hög passform och snygg design. Den blev omedelbart en succé. Mycket tack vare att Martin förekom flitigt i marknadsföringen.

Varumärkeskännedomen är hög när det gäller dahlinskjortan visar undersökningar som Kjell Eberstål gjort:
- Det är självklart att de som är födda på 90-talet inte vet vem Martin Dahlin är idag, men de köper hans skjortor för att de gillar dem. Noterbart är också att Martin fortfarande finns med i bilden när det gäller varumärket som fått bära hans namn. En Dahlinskjorta kostar idag mellan 999 kr och upp till 1199 kr.

Kjell Eberstål, VD för Heab/Hestra som också i Dahlinkollektionen marknadsför tröjor, skor och t-shirts vid sidan av den dominerande produkten skjortor, tror att 2010 blir ett bra år med stark tillväxt:
- Införsäljningen av vårkollektionerna 2010 gick bra och när det gäller hösten känner jag stor tillförsikt. Vi har en stark Dahlinkollektion som ligger rätt i modebilden, effektiv marknadsföring, alerta säljare och duktiga detaljister ute på fältet. Vad som talar för ökad konsumtion är låga räntor och inflation, relativt höga löneökningar och att de som haft arbete fått mer i plånboken tack vare lägre skatter. Det talar för högre konsumtion, inte minst av produkter med starka varumärken.

Heab/Hestra har all tillskärning  och en liten del tillverkning i Sverige. All övrig produktion av kläder ligger i grannländerna runt Östersjön. Tygerna köps in från olika leverantörer i Europa.

Heab/Hestra har 14 anställda och är medlem i TEKO.