Dalslands Aktiviteter

Dalslands Aktiviteter inviger nytt centrum för framtidens naturturism i Västsverige

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2010 11:58 CEST

Klockan 13.00 den 1 juli öppnas dörrarna till Dalslands Aktivteters nya mottagningscentrum.
- Det här är en framtidssatsning för att fortsätta locka, underhålla och aktivera alla våra besökare. Både de som bor här i Dalsland men också våra långväga gäster från runt om i världen, säger Pontus Gyllenberg på Dalslands aktiviteter.

Dalslands Aktiviteter har i snart 20 år arbetat med turism i skog och natur. Idag är anläggningen ett av Europas största upplevelsecenter som lockar och engagerar både familjer och företag.

- Vi ser att turismen inom skog och natur växer och att turism i samklang med naturen är argument som blir allt viktigare när turister väljer resmål eller företag väljer anläggning för konferens och gruppaktiviteter. Nu inviger vi ett nytt mottagningscentrum som ska bli basen för turism i Dalsland, säger Pontus Gyllenberg på Dalslands Aktiviteter.

- Vårt nya centrum gör att vi kommer att kunna ta emot större grupper, oavsett årstid och ge dem ännu bättre service. Dessutom inviger vi en fantastisk restaurang som ska servera rätter från naturens eget skafferi. I och med detta kommer våra besökare att ha bättre möjlighet att stanna och nyttja fler aktiviteter på området.

Mest populära är höghöjdsaktiviteterna såsom Sveriges längsta Ziplina, Stolphopp och Cirkelbana. Men de stora magneterna för området är fortfarande älgarna och kunna rida i naturen. Andra naturnära aktiviteter som finner intressenter långt utanför Sveriges gränser är bäversafari, plocka svamp eller vaska guld.

- Alla som kommer hit ska få en wow-känsla. Vi har så många unika och bra aktiviteter och det går lätt att erbjuda ett späckat schema i flera dagar. I och med invigningen lanserar vi dessutom nya, roliga aktivteter till exempel Gädd-oasen som är ett omfattande interaktivt gädd-akvarium, säger Pontus Gyllenberg.

I dag besöker omkring 10 000 personer Dalslands aktivteter. I och med den nya satsningen förväntas besökarantalet att fördubblas till nästa år.

PRESSINBJUDAN, INVIGNING 1 JULI KL 13.00, DALSLANDS AKTIVITETER:

Låt oss vet att du vill vara med på invigningen senast 29 juni, per E-post: info@dalslandsaktiviteter.se eller Ring Sara Gårdbäck 0531-330 86. Se separat inbjudan för program.

För mer information:

Pontus Gyllenberg, 0531-330 86, pontus@dalslandsaktiviteter.se

Sara Gårdbäck, 0531-330 86, sara@dalslandsaktiviteter.se

Dalslands Aktiviteter är ett av Norra Europas största upplevelsecenter i skog och natur. Här får företag, skolor och privatpersoner möjlighet att utmanas och utvecklas genom lärande och nytänkande upplevelser på naturens egna villkor samt avnjuta mat från regionens eget generösa skafferi. Dalslands Aktiviteter är ett av landskapets mest uppskattade turistmål och besöks varje år av 10 000 personer från världens alla länder. Verksamheten är ett familjeföretag som bedrivits sedan 1993 och har öppet året runt, med aktiviteter anpassade efter säsong. För mer information, www.dalslandsaktiviteter.se