Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Damer siktar på en miljon till SKR

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 16:05 CEST

Ladies Circle (LC) är en internationell organisation för kvinnor upp till 45 år. Vartannat år väljer LC Sveriges årsmöte ett ”nationellt projekt” som de 149 lokala LC-klubbarna ska samla in pengar till och sprida information om de kommande två åren.

På årets möte vann SKR omröstningen med hjälp av en presentation som gjordes tillsammans med Frida kvinnojour i Hässleholm.

– Jag hoppas att det berodde på att vi kvinnor vill hjälpa andra kvinnor. Många blev berörda, det snyftades på många ställen i lokalen. Berättar Hässleholmsklubben LC7:s kontaktperson Susanne Otzen.

LC-klubbarna är skickliga på att samla in pengar. 2011 samlades 444 000 kr till ECPAT Sverige som var nationellt projekt 2010-2012.
- Vårt mål är samla in en miljon kronor till SKR under de här två åren, säger Otzen. Totalt skänker LC Sverige över en miljon kronor per år till olika projekt.

I Sverige finns cirka 1850 medlemmar som träffas inom sina klubbar för umgänge, föreläsningar, studiebesök och projektverksamhet.

LC7 i Hässleholm var de som nominerade SKR och kommer därför att vara ansvariga för projektet. Klubben har 12 medlemmar som ses var tredje vecka. Susanne Otzen berättar hur insamlingen kan gå till på en lokal klubb.

–  Hos oss i LC7 anordnar vi temakvällar, där överskottet går till charity. I höstas hade vi te- och chokladprovning till exempel. Det kan även vara ett föredrag eller en inspirationskväll. Andra klubbar har kakbufféer, bal eller rockfest.

– Kvinnojoursrörelsen bygger på solidaritet mellan kvinnor. En vetskap om att det lika gärna kunde varit du, din syster eller din vän som knackar på jourens dörr. Vi är mycket glada och stolta över att ha blivit utsedda till Ladies Circle Sveriges nya nationella projekt, pengarna kommer gå direkt tillbaka till jourerna, bland annat som projektbidrag och krisfonder, säger Carina Ohlsson, förbundsordförande för SKR.

Se LC7 och Frida kvinnojours presentationsfilm här: https://www.dropbox.com/s/xd0a8y4nc786jiq/Lotta.mov

Presskontakter: Susanne Otzen, LC7 Hässleholm, suss@perstorp.seths.se

Carina Ohlsson, SKR:s ordförande, 0703-439630, carina.ohlsson@kvinnjouren.se

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar omkring 100 kvinnojourer, tjejjourer och andra föreningar som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

SKR:s förbundsordförande är Carina Ohlsson, carina.ohlsson@kvinnojouren.se, tel: 070-343 96 30.
SKR:s förbundssekreterare är Olga Persson, olga.persson@kvinnojouren.se, tel: 08-6426401, 0704-611 888

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se