Svenska Ishockeyförbundet

Damkronorna föll mot Kanada i VM i Finland 4-12 april

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 17:31 CEST

Sverige föll mot Kanada med 0-7 (0-1, 0-2, 0-4) i VM i Hämeenlinna, Finland, på måndagen den 6 april 2009.

VM i Hämeenlinna, Finland, spelas under tiden 4-12 april 2009.

I första perioden startar Kanada bäst. Kanada spelar med större tyngd och press och får också 1-0 redan efter 02.22 vilket var en besvärlig start för Sverige. Efter de första minuterna lyckas Sverige arbeta sig in i matchen och skapar några chanser i power play. Efter halva matchen får Kanada 2-0 på en chans ur tomma intet, ett mål som inte såg helt otagbart ut för målvakten Sara Grahn. Kanada vinner första perioden rättvis med 2-0 och vinner skottstatistiken med 13-5.

I andra perioden försöker Sverige jobba sig in i matchen igen men Kanada är väldigt bra och det är väldigt svårt att komma till tals med dem. I mitten av perioden ökar Kanada på till 3-0 genom ett mål i power play. Sverige gör vad laget kan men kommer inte fram så många lägen. Kanada vinner perioden med 1-0 och vinner skottstatistiken med 12-7. Totalintrycket är att Sverige gör en bättre period mot Kanada i andra perioden än i första.

I tredje perioden orkar Sverige inte göra jämna steg med Kanada längre. Kanada vinner perioden med 4-0 och vinner till slut matchen bekvämt med klara 7-0.

VM 2009

Måndagen den 6 april 2009

Hämmenlinna Finland

Matchfakta:

Kanada-Sverige 7-0

(2-0, 1-0, 4-0)

Period ett: 02.22 1-0 Caroline Ouellette assist Jayna Hefford och Jennifer Botterill, 04.59 utv 2 min Catherine Ward body-checking, 07.54 utv 2 min Caroline Ouellette roughing, Maria Rooth roughing, 10.53 2-0 Carla MacLeod assist Haley Irwin och Meaghan Mikkelson, 12.57 utv 2 min Carla MacLeod tripping, 14.23 utv 2 min lagstraff Sverige (satts av Maria Rooth) för många spelare på banan, 14.48 utv 2 min Hayley Wickenheiser slashing, Katarina Timglas roughing, 15.08 utv 2 min Sarah Vaillancourt cross-checking, 16.20 utv 2 min Emma Eliasson roughing

Skott: 13-5.

Period två: 02.50 utv 2 min Meaghan Mikkelson hooking, 07.13 utv 2 min Sarah Vaillancourt high-sticking, 09.44utv 2 Frida Nevalainen interference, 11.02 utv 2 min Tina Enström cross-checking, 12.26 3-0 Colleen Sostorics assist Carla MacLeod och Tessa Bonhomme i power play spel fem mot fyra

Skott: 13-7.

Period tre: 01.38 4-0 Marie Phili Poulin assist Catherine Ward och Meghan Augusta, 02.27 utv 2 min Haley Irwin elbowing, 03.14 5-0 Hayley Wickenheiser assist Carla MacLeod i box play spel fyra mot fem, 04.58 04.58 utv 2 min Isabelle Jordansson hooking, 07.22 6-0 Rebecca Johnston assist Gina Kingsbury och Carla MacLeod, 13.58 utv 2 min Becky Kellar interference, 15.16 utv 2 min Hayley Wickenheiser body-checking, 19.24 7-0 Jennifer Botterill assist Jayna Hefford

Skott: 13-6. Totalt: 39-18.

Utvisningar: Kanada 10x2 min. Sverige 7x2 min

Domare: Joy Tottman, Storbritannien

Publik: 1 403

Matchens lirare:

Kanada: Hayley Wickenheiser

Sverige: Erika Holst

Söndagen den 5 april 2009

Sverige-Kina 6-1 (2-0, 3-0, 1-1) i Hämeenlinna, Finland

Måndagen den 6 april 2009

Kanada-Sverige 7-0 (2-0, 1-0, 4-0) i Hämeenlinna, Finland

Onsdagen den8 april 2009

Direktsändning med start klockan 13.55 i SVT 24 Sverige mot C2, i Hämeenlinna, Finland

Måndagen den10 april 2009
Direktsändning med start klockan 13.55 i SVT 24 Sverige mot Ryssland, i Hämeenlinna, Finland

PRESSBILD FÖR FRI PUBLICERING

Pressbild på Damkronornas huvudcoach Peter Elander bifogas. Vänligen ange: Foto: FotoKenne Reklamfoto AB vid publicering.

VM-MEDIAGUIDEN

Sveriges VM-mediaguide finns tillgänglig på http://info.swehockey.se under länken Media Guides.

Se även www.swehockey.se

För eventuella frågor ring:

Damkronornas team manager Anders Ottosson, mobiltel: 070 - 750 95 26

Damkronornas huvudcoach Peter Elander, mobiltel: 070 - 863 64 40