Spjut Interaktiva Medier

Dammsugartoppen första halvåret 2013 - svenska konsumenter lägger allt mindre pengar på dammsugare och köper billiga modeller

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 08:42 CEST

För första gången intar Electrolux Ergospace förstaplatsen på dammsugartoppen, d v s det är den dammsugare som allra flest använder runt om i landet just nu. På andra plats kommer också en Electrolux-dammsugare: Electrolux Ultra Silencer. På tredje plats återfinns Mieles S 5000-5999-serie.

Electrolux är överlag helt dominerande på listan och har fyra dammsugare med bland de sex mest populära dammsugarmodellerna.

Uppstickare som vinner mark på listan är två lågprisdammsugarmärken: Melissa (plats 11) och Waves (plats 13). Det varumärke som tappar mest är Kirby, en dammsugare som säljs via hemförsäljning och som ligger i ett helt annat prissegment än Melissa och Waves.

Kan man se en trend här?  - Jo, så är det nog, säger Mia Pettersson som är butikschef på Dammtussen.se. Även Electrolux Ergospace är en av Electrolux billigare modeller, så svenska konsumenter verkar just nu lägga mindre pengar på inköp av dammsugare än tidigare.Möjligen med undantag för Electrolux Ultra Silencer Green, som stadigt ökar i popularitet och som är en tystgående och energisnål men något dyrare hushållsdammsugare.

Här följer hela topplistan:

TOPP-15 första halvåret 2013, Sveriges populäraste dammsugare (varumärken) – 2012 års placering inom parentes:

1. Electrolux (1)

2. Volta (2)

3. Philips (5)

4. Miele (4)

5. Nilfisk (3)

6. Bosch (8)

7. Siemens (6)

8. Hugin (7)

9 Husky (9)

10. Samsung 10)

11. Melissa (12)

12. LG (11)

13. Waves (22)

14 AEG (14)

15. Kirby (13)

TOPP-15 första halvåret 2013, Sveriges populäraste dammsugarmodeller (eller modellserier) – 2012 års placering inom parentes:

1. Electrolux Ergospace (2)

2. Electrolux Ultra Silencer (1)

3. Miele S 5000-5999 (3)

4. Philips FC 9150-9199 (5)

5. Electrolux Ultra Silencer Green (7)

6. Electrolux UltraOne-serien (4)

7. Husky Q Air Centraldammsugare (11)

8. Nilfisk Power-serien (6)

9. Miele S 4000-4999 (8)

10. Volta Bolido (10)

11. Nilfisk Coupé (9)

12. Siemens Z 6.0 (25)

13. Electrolux Oxygen (13)

14. Miele S 500-599 (31)

15. Miele S 700-799 (15)

Dammsugartoppen startade sin sammanställning i januari 2010 och är en topplista som visar vilka dammsugare som är populärast i de svenska hemmen (baserad på försäljning av dammsugarpåsar hos e-handelsbutiken Dammtussen.se). Topp-15 första halvåret 2013 är fjärde gången listan publiceras över svenska dammsugare och dammsugarmodeller.

Källa: Försäljningsstatistik januari-juni 2013, Dammtussen.se

Dammtussen.se startade sin verksamhet i Göteborg 2007 och säljer dammsugarpåsar till både vanliga hushållsdammsugare (som dammsugarpåsar till Electrolux och dammsugarpåsar till Volta), specialdammsugare och centraldammsugare som Husky, Allaway och Canvac.

På webbplatsen säljs även dammsugartillbehör som dammsugarmunstycken (Twinner och andra munstycken för dammsugaren), dammsugarfilter (exempelvis HEPA-filter och motorfilter), doftprodukter men även andra städartiklar för hemmet

Sedan starten för snart fem år sedan har mer än 33.000 kunder handlat via Dammtussen.se.