Haldex AB

Dana i Chapter 11

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 09:03 CET

Den 3 mars annonserade Dana Corp. att dess amerikanska verksamhet från detta datum befinner sig i Chapter 11, vilket bland annat innebär att de har skydd från fordringsägare. Haldex exponering i form av utestående fordringar mot Danas amerikanska del är ca 30 MSEK.

En reservering kommer att göras i samband med bokslutet för kvartal 1. Delar av det utestående beloppet kommer att kunna återvinnas, varför storleken på nedskrivningen i dagsläget inte kan fastställas. Haldex arbetar tillsammans med Dana och domstolen i syfte att uppnå en så bra lösning som möjligt.

Dana har genomfört en refinansiering och kommer att fortsätta sin verksamhet som tidigare. Haldex kommer att leverera till Dana under den nya finansieringsstrukturen.

För ytterligare information kontakta Joakim Olsson, VD och koncernchef, eller Stefan Johansson, ekonomi- och finansdirektör, telefon 08-545 049 50.

Haldex (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på nästan 8 miljarder kronor med ca 4.600 medarbetare.