QleanAir Scandinavia AB

Danderyds sjukhus väljer QleanAir som renluftsleverantör

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2016 16:03 CET

Danderyds sjukhus och Locum inleder i år den modernisering som väntas stå klar 2018 och innebär en omfattande renovering av befintliga byggnader. Moderniseringen är en del av Framtidsplan för hälso- och sjukvården (FHS) inom Stockholms läns landsting. En särskild infektionsavdelning skapas på Danderyds sjukhus med 18 vårdplatser, innehållande en ny luftreningslösning från QleanAir Scandinavia AB.

Luftreningen till de särskilda vårdrummen har krav på höga luftflöden med högsta reningsgrad kombinerat med lägre ljudnivå än vad som tidigare varit möjligt. Den högeffektiva luftreningen ska öka smittskyddet genom att förhindra luftburna infektioner att sprida sig i inomhusmiljön och samtidigt ge en god och säker arbetsmiljö för personalen. Med den låga ljudnivån får patienterna i de särskilda vårdrummen bästa förutsättningarna för ostörd nattsömn tillsammans med hög komfort och en renare miljö.

-Våra nya renluftslösningar är skapade för att möta sjukvårdens behov av särskilt hög reningsgrad, enkel rengöring, säker arbetsmiljö och kostnadseffektivitet, säger Andreas Göth, vice VD på QleanAir Scandinavia AB. Vi ser fram emot att under våren få inleda samarbetet med Danderyds sjukhus och leverera våra lösningar till detta viktiga projekt.

För mer information:

Andreas Göth, vice VD andreas.goth@qleanair.com

Johan Billing, Product Manager johan.billing@qleanair.com

QleanAir Scandinavia utvecklar, designar och säljer lösningar för ren och kontrollerad inomhusluft. Produktportföljen består av nyckelfärdiga renrum, luftrenare för industri, kontor, offentlig verksamhet, lager och logistik, samt lösningar som ger skydd mot passiv rökning.

QleanAir Scandinavias lösningar finns i 20 länder, har samtliga livstids funktionsgaranti och är helt fria från jonisering, ozon och elektrostatfilter.

QleanAir Scandinavia erbjuder lösningar som fångar upp förorenad luft och renar den innan den återgår till miljön i form av ren och frisk luft. Vi kan erbjuda högsta möjliga luftkvalitet tack vare en unik filterteknik som skyddar miljön och människorna som vistas i den.