Bunker Hill Production AB

Daniel Franzén / Bunker Hill

Pressmeddelande  •  2010-04-13 22:12 CEST

Daniel Franzén startade TAF Arkitektkontor 2002 tillsammans med Mattias Ståhlbom och Gabriella Gustafsson. 2005 lämnade han kollegorna och startade det nya arkitektkontoret Bunker Hill.
Sedan dess har han i det egna företaget ritat smycken som burits av internationella och svenska popstjärnor, ritat en av Sveriges minsta lägenheter på 11m2. Han har även gjort ett flertal inredningar med svensk furu som starkt inslag, 2005 ritades Tender Bar och Isola Espresso.

2010 invigdes butiken Mr Mudd and Mr Gold med den mest konsekventa inredninging i furu hittils. 2006 började Bunker Hill att producera tre stycken svarvade ljusstakar som har formen av flaskor, de har sedan dess blivit ordentligt uppmärksammade i svensk och internationell press. Samma år tilldelades Franzén Elle Interiörs designpris för sitt bord Chamfer som han ritat tillsammans med Mattias Ståhlbom. Franzén har sedan 2007 samarbetat med det svenska företaget Arvesund och 2009 lanserades de första husen för företaget.

Franzén har sedan 1999 ställt ut sina produkter i Tokyo, Paris, London, Milano och Stockholm. 2009 visades en retrospektiv utställning på Designgalleriet i Stockholm "greatest hits 1999-2009". 2008 ställde Franzén ut på Gallery Pascale i Stockholm som resulterade i en produkt för Pascale.

Nu har Franzén startad ytterligare ett företag Helt Nytt Boende tillsammans med kollegan Matts Sandberg som är VD på företaget. En ny webbplats för nyproduktion heltnytt.se har lanserats i betaversion med all nyproduktion inom boende både till salu och planerat.

Bunker Hill grundades 2005 av arkitekten och designern Daniel Franzén.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom