KTM-Sportmotorcycle Scandinavia AB

Daniel Tynell tränar motocross inför Vasaloppet 2014

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 10:01 CEST

För några veckor sen besökte den trefaldige vasaloppsvinnaren Daniel Tynell KTM Scandinavias huvudkontor och hade då med sig sin nya träningskompis, en KTM 450 SX-F. Vi passade på att ställa några frågor om hans relation till motocross, träningen och hur han ser på framtiden.

-Jag har alltid drömt om att köra cross och nu förverkligar jag en barndomsdröm. När jag var yngre hade jag en kompis som körde. Det var någon gång där, då jag stod i hans garage och stirrade på maskinen, som intresset föddes säger Daniel och skiner upp i ett leende.

Daniel Tynell som annars viger mycket av sin vakna tid åt skidåkningsrelaterade aktiviteter tycker att motorcross är ett fantastiskt komplement till den typen av träning.

-KTM 450 SX-F är ett perfekt träningsverktyg! Att köra cross lämpar sig extra bra under försäsongen då den genererar allmän styrka och inte minst balans och koordination. Det finns även andra likheter med den träning som utmärker längdskidåkning såsom fysisk, uthållighet och inte minst fokus. Körningen ställer dessutom höga krav på mental styrka något som även krävs inom skidåkningen menar Daniel.

Att det just blev en KTM var inget slumpartat val.

-KTM står för kvalité och racing! Titta bara på hur de dominerar i olika racing serier runt om i världen. Att hojarna dessutom är snygga och stilrena gör det extra enkelt att gilla dem, påpekar Tynell.

När det gäller motorsport är det inte bara cross som varit i fokus för Tynell. 2002 deltog han i det som nu är en av världens största endurotävlingar, Gotland Grand National. Resultatet blev 5 varv på lite drygt tre timmar.

-Visst är jag sugen på att slå det resultatet! Men just nu är det lite för riskabelt. GGN körs i början av november, då skidsäsongen precis dragit igång säger Daniel.

När vi frågar om framtiden svarar Daniel att han tar ett år i taget.

-Ja man är ju 37 år vilket gör att man inte kan planera för långt framöver, man vet aldrig vad som händer säger Daniel och skrattar.

Under 2014 satsar Tynell på långloppskidåkning och att han köra Vasaloppet är det inget snack om. Man har redan börjat ladda inför kommande säsong. Det blir med största sannolikhet även en del turer till crossbanan.

KTM Scandinavia önskar Daniel Tynell stort lycka till med träningen och hoppas på att få se honom på crossbanan snart igen.

KTM Sportmotorcycle Scandinavia är en av Sveriges största leverantörer av motorcyklar. Det svenska huvudkontoret ligger i Örebro, och vi ansvarar för Sverige, Norge samt Danmark. Moderbolaget finns i Österrike, och tillverkar ca 100 000 motorcyklar per år. Modellprogrammet består av allt från offroad minicyklar till SuperSport för väg och bana. KTM tillverkar även sportbilen, KTM X-Bow. Oavsett modell eller storlek, är alltid en KTM "Ready To Race".