Farhang

Dansande dervisher till Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 13:11 CEST

I november fylls Kulturhuset i Stockholm med dansande dervisherna från Turkiet. Inom sufismen används musik och dans för att nå det gudomliga samt att uttrycka kärlek; Till musik, i vita, vida dräkter, snurrar dervisherna sig till extas.

Det är andra gången som De dansande dervisherna från Turkiet gästar Kista Världsmusikfestival och Stockholm, förra gången, år 2007, tog biljetterna slut med en gång.

- Vi är mycket glada att festivalen återigen gästas de dansande dervisherna, säger Rostam Mirlashari, initiativtagare och producent för Kista Världsmusikfestival. Deras föreställning var mycket uppskattad sist de var här och vi hoppas att alla som missade dem då får möjlighet att uppleva dem i år.

Kista Världsmusikfestival pågår 23-28 november 2010 och firar tioårsjubileum. Förutom De dansande dervisherna (Turkiet) gästas festivalen även av Kiosk (Iran/Kanada) och flertalet konserter är inplanerade i Kista Galleria, på Kistamässan samt Kulturhuset i Stockholm. Mer information om festivalen samt pressbilder finns på www.kistaworldmusic.com.

De dansande dervisherna uppträder på Kulturhuset fredag 26 november, biljetter är släppta och finns att köpa via Kulturhusets biljettkassa.

Sabina Edrén
Projektledare för Kista Världsmusikfestival
sabina@kistaworldmusic.com
070-720 85 96

Kista Värlsmusikfestival arrangeras av Farhang på uppdrag av Kungliga Musikhögskolan. I samarbete med Kulturhuset Stockholm, Kista Galleria, Kistamässan, Riksteatern, Dansskolan Stepz, Kista Idea Lab och Kista Bibliotek & Lärcenter m.fl. samt med stöd av Kulturrådet och Majid Studio.

Farhang föreningen är en politiskt och religiöst obunden ideell förening som verkar för att bygga broar mellan människor med olika kulturella bakgrund. Föreningen organiserar konstnärer, författare, musiker och de almänt intresserade av frågor kring kultur, identitet och kreativitet i en värld präglad av diaspora, globalisering och kulturell mångfald.