Kristinehamns Dansförening

Dansbandskalaset till Kristinehamn som enda plats i Värmland på riksturné.

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 10:37 CET

Dansen sätter Kristinehamns på kartan genom att Dansbandskalaset förläggs här den 30 april. Efter hård konkurrens har Kristinehamns dansförening lyckats få turnén som enda Värmländska arrangör.

Det har varit många som ansökt om att få ha hand om detta men vi är en av få utvalda i hela landet. Kristinehamns kommun går in med en förlustgaranti på 50 000 kronor.

Dansbandskampen pågår nu i SVT som ett av de program som har flest tittare. På lördag är det dags för finalen. Vem minns inte fjolårets succé med Larz-Kristerz och Scotts som detta år rest på turné genom landet med oerhört stora publiksensationer överallt där de spelat upp till dans? Det band som vinner i år ska även det ut på turné ihop med ett eller flera av de band som tävlat i höst. Ett av de favorittippade banden är Torgny Melins från Säffle. I går släpptes biljetterna för turnén.

www.dansbandskalaset.se

Kristinehamns Dansförening har tidigare berättat om ett stort evenemang på trettonhelgen i Environiq Arena. Detta arrangemang är egentligen bara en generalrepetition för föreningen i att ta hand om arrangemang i den här storleksklassen. www.vanerdansen.se Planeringen och anmälningarna till detta är nu i full gång.

Kommunen och Environiq Arena är mycket glada att vi nu fått en möjlighet att genomföra fler sorts arrangemang där. Det här är vad de och kommunen väntat på och ett arrangemang som engagerar flera stora idrottsföreningar. Dansföreningen kan inte ensamma klara av att hantera detta utan kommer att få mycket hjälp av andra föreningar. Det här är arrangemang som förenar idrottsrörelsen, kommunen och näringen i Kristinehamn. Dansbandskalaset är genom sin rikstäckande turné det största inom dansen. Det här är så stort att det kommer att sätta Kristinehamn på kartan.

Välkommen till ett pressmöte i Kristinehamn

Datum:18/12

Tid 10.00

Plats: Environiq Arena