Posten AB

Ny utställning på Postmuseum i Gamla stan
Hålligång med bussarong
och polisong 12 oktober - 4 december 2005

Utställningen invigs 12 oktober kl. 15.00 av museichef Gunnar Nordlinder i närvaro av Johan Palmborg och Anna Alexandersson. Vi bjuder på förfriskningar.

Dansorkestrar har länge gett ut vykort. Idag är det ett udda och roligt samlarområde. Postmuseum visar delar av Johan Palmborgs samling. Och många bussaronger och polisonger är det - för det som visas är en samling av dansbandsvykort från 1970-talet.

Johan Palmborg började med att samla LP-skivor från 1970-talet. Han fascineras av naiviteten och det helt politiskt inkorrekta i 70-talets dansbandslåtar. Endast då kunde man göra en låt som "Eva, strippan ifrån Trosa". Efter en tid började samlingen ta för stor plats och Johan började mer och mer glida in på vykort. Han samlar för att han blir glad när han tittar på korten.

- Och visst blir man glad av dessa fantastiska dansband i sina fantastiska kreationer. Precis som Johan undrar man många gånger om det var på skoj eller om det verkligen var allvar, säger Viveka Nybom, en av utställningens producenter.

Johan är inte den ende som samlar på dansbandskort från 1960-70-talen. Det är ett växande samlarområde och störst av de största är vykortet med Gert Jonnys i rosarött och grönt från 1978. Det vykortet har blivit kultförklarat på Internet och finns på en mängd webbsidor av olika slag. Just detta kort är mycket svårt att få tag och visas inte på Postmuseums utställning. Däremot visar vi något ännu roligare: originalscenkostymen som finns på kortet - den har vi fått låna. Dessutom visas en del andra föremål förknippade med 1960-70-talets dansbanor.

En samling med ljud!

Radiojournalisten Anna Alexandersson har lagt ett ljudcollage som bakgrund till utställningen.
- En helt ny värld, säger Anna, efter att ha gett sig ut på dansgolvet på jakt efter ljud. Dansbandsvärlden är definitivt en redig och snäll plats med verkliga människor.
Under sommaren har Anna rest runt och pratat med storheter som Schytts, Flamingokvintetten och Ingemar Nordströms men också med dom som dansar eller säljer korv i pausen.

Alla som får lust att dansa har möjlighet att göra det på kvällen invigningsdagen den 12 oktober. Kl. 19.00 spelar bandet Old Boys upp till dans. I restaurang Treskillingen serveras öl och vin med tilltugg. Bokning i museets reception på tel. 08-781 17 59.

Ytterligare information om Postmuseums program och utställningar:
Vesela Stridsberg, tel. 08-781 17 13, vesela.stridsberg@posten.se
Viveka Nybom, tel. 08-781 17 78, viveka.nybom@posten.se
Karin Nygren, tel. 08-781 17 69, karin.nygren@posten.se

Besök vår hemsida www.posten.se/museum
Här finns pressbilder att ladda ner.