e-conomic

Dansk it-succé såld till internationell kapitalfond

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2013 16:14 CEST

HgCapital vill göra det Danska IT-undret till nummer ett

e-conomic har från juli 2013 blivit en del av engelskbaserade HgCapital. Ändringen av ägarförhållandena kommer inte bara medföra större ekonomiska resurser, utan även ytterligare möjligheter för att skapa synergieffekter. Båda element är viktiga faktorer som kommer få upp utvecklingen i en högre växel, så e-conomic kan realisera företagets mål att bli världens ledande bokföringsprogram i ännu snabbare tempo.

Europas ledande SaaS (Software as a Service) bokföringsprogram e-conomic, som erbjuder ett smidigt och enkelt bokföringsprogram till små och mediumstora företag, har blivit uppköpt av HgCapital. Trots att e-conomic nyligen blev en del av HgCapital, är det redan tydligt att den nya organisationsformen öppnar för nya möjligheter.

Uppköpet betyder med andra ord en spännande framtid för e-conomic. Företagets ambition har från starten varit att erbjuda världens bästa bokföringsprogram, och det kommer inte att ändras. Snarare kommer e-conomics användare, medarbetare och samarbetspartners märka positiva effekter av uppköpet.

Eftersom vår nya ägare är en väletablerad aktör på den europeiska marknaden inom program för redovisning och revision, öppnar det nya dörrar och möjligheter för vår utveckling. Det betyder att vi kommer kunna erbjuda ännu bättre lösningar till våra användare och samarbetspartners samt skapa ännu fler arbetstilfällen.” Säger Torben Frigaard Rasmussen, VD i e-conomic.

En resursstark allians

HgCapital har sedan år 2000 erfarenhet av investeringar i företag som utvecklar programvara. De har investerat på flera olika håll i Europa, primärt i Storbritannien, Tyskland och Norden. HgCapital har valt att fokusera på en rad olika områden. Ett av de områdena är bokföringsprogram till små och medelstora företag samt program som är avsedda till redovisning och revisionsföretag. e-conomic passar därför som handen i handsken i deras portfölj.

Då HgCapital har stor erfarenhet inom e-conomics affärsområde, kommer det nya samarbetet öppna upp för synergieffekter. Båda organisationerna kommer att kunna utnyttja varandras kunskap och erfarenheter när nya funktioner ska utvecklas till bokföringsprogrammet. Från HgCapitals sida är det ingen tvekan om att den nya organisationsstrukturen kommer bli en succé.

“e-conomic is a leader in the fast-growing sector providing cloud-based accounting services to SMEs. It is the leading SaaS SME business in Europe and one of the top 3 globally. We believe it has the potential to be a true champion in this sector globally and will work closely with e-conomic to deliver this potential. We intend to create significant new jobs at e-conomic both in Denmark and several other European countries”, berättar HgCapitals VD Nic Humphries.

Ytterligare information:

Kontakta Torben Frigaard Rasmussen VD på e-conomic på telefon + 45 26 16 33 90
eller på tfr@e-conomic.com

Om e-conomic

e-conomic är marknadsledande i Europa och ett av tre ledande SaaS (software as a service) på marknaden för molnbaserade bokföringsprogram för små och medelstoraföretag . e-conomic har över 100 000 kunder, spridda över hela världen. Bara under 2012 ökade antalet nya kunder med 23 000.

e-conomic hade 2012 en omsättning på 96 miljoner DKK. Det var en tillväxt på 33 % jämfört med 72 miljoner DKK 2011. Vinsten blev efter skatt 10,5 miljoner DKK, vilket nästan var en fördubbling av resultatet jämfört med 2011, där resultat var 5,5 miljoner DKK.

e-conomics lösning har översatts och anpassats för användning i nio länder och har användare i över 50 länder. Företaget sysselsätter 130 medarbetare, och blev grundat av revisorn Jacob Wandt 2001.

e-conomic har vunnit en rad affärspriser: ”Mest lönsamma Gasell-företag 2011” i Region Hovedstaden, ” E-handelspriset 2009 (från offline till online) och 2011 ('B2B')”, ”Bästa nya nordiska företag” (Best Nordic Newcomer) 2010

www.economic.se

Om HgCapital

HgCapital är ett internationellt investmentbolag med bas i London och München. Företaget sysselsätter 100 medarbetare. Företaget blev etablerat år 2000 och förvaltar 5,6 miljarder £ för över 100 kända institutionella investerare.

HgCapitals investeringsfokus är sjukvård, industri, service, TMT (teknologi, media och telekom) och hållbar energi. Företagets primära geografiska investeringsfokus är Storbritannien, Tyskland och Skandinavien.

HgCapital identifierar och investerar i etablerade nisch-företag, som har potential att växa snabbare än marknaden, skapa arbetsplatser och bli ledande aktör i sin sektor.

www.hgcapital.com