Consilium AB

Danskar först med svensk lösning för säkrare tåg

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2003 10:16 CEST

Danska Stadsbanorna (DSB) har valt Consiliums rökdetekteringssystem för att skydda tågen i tunneltrafiken under Stora Bält. Efter 12 månaders utförliga fälttester där DSB, Bravida och Consilium anpassat det för ändamålet specialutvecklade systemet för den svåra miljö tåginstallationer innebär, har Consilium fått den första ordern för 100 dieseldrivna tågset. Tågen kommer att utrustas med systemen över en period på två år. Värdet på grundordern inklusive optioner uppgår till ca 10 MSEK.

Samtal förs även med DSB och Bravida om leveranser av liknande lösningar till DSBs övriga vagnpark. Flera andra nationella järnvägar har även visat intresse för detta unika system för tåg och tunnelbanor. För att möta denna marknad har rökdetekteringssystemet en inbyggd flexibilitet som gör det anpassningsbart för andra typer av installationer.

Rökdetekteringssystemet kommer att byggas in i tågens kupeer, toaletter, förråd m.m, och kunna registrera och särskilja förekomsten av rökpartiklar i respektive utrymme. Systemet kan omedelbart detektera och slå larm om en rökutveckling i de övervakade utrymmena skulle uppstå. Ett larm blir automatiskt aktiverat hos lokföraren och tågpersonalen kan på de installerade larmpanelerna se exakt i vilket utrymme ett larm utlösts.

Rökdetekteringssystemet finns även installerat under vagnarna vid motorerna. Vid ett larm ges omedelbar information till lokföraren samtidigt som tåget stoppas. Befinner sig tåget i en tunnel känner systemet av detta automatiskt och låter tåget fortsätter tills det är ute ur tunneln så att lokföraren där kan utföra en kontrollerad nödbromsning.

Rökdetekteringssystem är så känsligt att det i mycket tidigt skede kan registrera om någon t.ex. tänder en cigarett i en "icke rökare" kupé.

Brandskydd på tåg är komplicerat p.g.a. att elektriska spänningsfält, vibrationer, kraftiga temperaturvariationer och nedsmutsning stör systemen samt skapar fukt och kondens i elektroniken. Resultatet blir vanligtvis återkommande falsklarm vilket leder till att man tidigare i många fall tvingats stänga av brandlarmen. För att ta fram ett störningsfritt system utan de så annars vanligt återkommande falsklarmen har man använt lösningar som liknar de som Consilium använder i ubåtar och andra extrema marina miljöer.

Bravida Danmark har arbetat med Consiliums brandlarm och rökdetekteringssystem under många år och det var därför naturligt för oss att sammarbeta med Consilium när DSBs önskade få rökdetekteringssystem till sina dieseldrivna tåg. Consilium har mycket avancerade produkter och kombinerat med Bravidas kompetens om rökutveckling på tåg har detta resulterat i ett mycket fruktbart sammarbet, säger Gorm Hansen, projektdirektör på Bravida Danmark.

För ytterligare information kontakta:

Consilium AB
Ove Hansson, VD och Koncernchef,
Telefon: 08-563 05 300,

Bravida Danmark A/S
Projektdirektør Gorm Max Hansen
Telefon: +45 76 22 71 20,
Mobil: +45 2525 71 20

Consilium växer inom traditionella branscher. Företaget fokuserar på tre kärnområden, Brand & Gaslarm, Navigationsutrustning samt finklippta komponenter för bl.a. bilindustrin. Inom samtliga kärnområden har man en stark och i vissa fall dominerande marknadsposition. Consilium är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, har 450 anställda och omsätter 650 MSEK.