Dunkers Kulturhus

Danskonsert med Ib Glindemanns Orkester på Dunkers Kulturhus

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 13:52 CET

Legendarisk orkesterledare med ny föryngrad orkester bjuder upp till dans.

När orkesterledaren Ib Glindemann upplöste sin första orkester 1959, hade han knappast föreställt sig att han skulle vara tillbaka på scenen nästan ett halvt sekel senare. Det är dock precis vad han är och han har dessutom lyckats skapa en ny orkester som har tagit den breda publiken med storm. Glindemanns arrangemang och repertoar tilltalar nämligen både den inbitne jazzälskaren och den ovane lyssnaren, något som får sägas vara en bedrift.

Stilmässigt befinner sig Glindemann i det som närmast kan kallas modern mainstream, med andra ord swing med inslag av bebop och vad som därpå följde. Tillsammans levererar orkestern stycken med en sådan intensitet och spelglädje att det inte råder några som helst tvivel om att musikerna menar varje ton de spelar!

Den 21 man starka orkestern består av några av Danmarks duktigaste musiker. Detta är en konsert som allra bäst upplevs från dansgolvet, varför Konsertsalen på Dunkers Kulturhus delvis röjs från stolar för att ge plats åt danssugen publik.

Ib Glindemann´s Orkester: Egon Gert Petersen, Poul Christian Nielsen, Flemming Hansen, Hendrik Jørgensen (trumpet), Rolf Mandix, Kim Aagård, Flemming Sjølund, Peter Smith (trombon), Jens Søndergaard, Ole Olsen, Jesper Løvdal, Mads Ole, Jan Harbeck (saxofon) Ole Kock Hansen (piano), Ole Ousen (gitarr), Marc Davies (bas), Ole Givskov (trummor), Martin Roy Wade (sång)

Ib Glindemann (dirigent och kompositör)

Skivor i urval:

Fontana presenting Ib Glindemanns Orkester (2006)

String of Pearls (2002)

Danskonsert med Ib Glindemanns Orkester

Datum: lördag 24 februari 2007

Tid: 19.30

Plats: Dunkers Kulturhus, Konsertsalen

Entré: 160 kr, 100 kr

Mer info: Niels Christensen, musikproducent, Dunkers Kulturhus, +45-2325-2515, www.glindemann.dk

Maria Schreiber