Enkel Media

Danskt publiceringssystem expanderar i Sverige

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2013 19:00 CEST

Danska Umbraco CMS utökar sin närvaro i Sverige genom att inleda ett utbildningssamarbete med Enkel Media. Redan i höst startar svenska certifieringskurser i publiceringsverktyget som många kallar för gratisalternativet till EPiServer och SiteCore.

De senaste åren har open source-rörelsen inom Microsoft-plattformen vuxit sig starkare och starkare. När det kommer till publiceringssystem så har Umbraco länge varit ett av de populärare alternativen. I hemlandet Danmark väljer många kommuner Umbraco för att satsa på innehåll och utveckling framför licensavgifter (http://www.version2.dk/artikel/egedal-kommune-sparer-100000-kroner-aarligt-med-open-source-cms-43440). I Sverige används systemet bland annat av Stureplan.se och Tidningarnas Telegrambyrå (TT).

Nu när utbildningarna och certifieringarna kommer till Sverige så blir det ännu enklare för svenska företag att ta till sig kunskaperna om verktyget och börja använda det.

-  Det finns en grupp utvecklare i Sverige som älskar att jobba med Umbraco och så finns det ett stort gäng som ännu inte haft förmånen att få titta närmare på det. Det ska bli väldigt roligt att hjälpa till i detta upplysningsarbete och förhoppningsvis ”frälsa” några fler, säger Enkel Medias kursledare Markus Johansson och skrattar.

Kurserna hålls i Stockholm 12-15 november men kommer även hållas under nästa år.

-  Planen är att vi ska köra några tillfällen både under våren och hösten, säger Johansson.

Mer information om Umbraco och kurserna finns här:

För frågor och vidare information kontakta:

Markus Johansson, kursledare

Tel: 08 - 53 33 27 26

E-post: markus@enkelmedia.se

Enkel Media är webbyrå med säte i Stockholm och kunder över hela landet. Speciallierade på utveckling för webb och mobiler med fokus på Microsofts plattformar.