Dareville AB

Dareville stärker upp inom strategisk design

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 13:49 CEST

- Vi tror mer på att skapa en unik upplevelse för varje enhet än att göra en generell design som anpassas överallt.

Det digitala produktionsbolaget Dareville stärker under hösten upp designteamet och rekryterar den seniora Art Directorn Mårten Sparrman. Mårten har arbetat med digital design sedan 1996 och har senast frilansat en längre tid med kunder som SVT och Toca Boca. Mårten har också ett förflutet som Motion Designer på Ottoboni.

Kalle Engström, tidigare Art Director på North Kingdom, ser rekryteringen som en viktig del i Darevilles erbjudande.

- Vi ser att behovet ökar hos våra kunder, så utöver att vi blir ännu bättre på att leverera pixlar så stärker vi upp vårt erbjudande inom just design. Vissa kunder behöver kanske en responsiv lösning som ser och fungerar lika överallt, medan någon annan snarare behöver ett webbaserat nav med mobila enheter som komplement, säger Kalle Engström, Creative Director på Dareville.

Målsättningen är att leverera rätt design för rätt situation och att utnyttja varje enhets fördelar och unika egenskaper. Det innebär ibland att kunden måste lära sig prioritera och se vilket innehåll som är relevant i vilket sammanhang. Många har fått upp ögonen för responsiv design och ser det nästan som en självklarhet i många projekt. Detta är dock tidskrävande och kan ofta bli kostsamt. Då är det vårt ansvar att se till att kunden väljer rätt väg. För oss handlar det om att identifiera behovet och att fokusera på den bästa användarupplevelsen.

- Vår design ska även alltid vara förankrad rent tekniskt innan den presenteras för slutkunden. Det är här vi ska ligga i framkant och hitta synergier, och Mårten blir en viktig del i det arbetet. Vi har arbetat tillsammans med Mårten på projektbasis till och från de senaste åren, och vi är nu superglada att ta del av hans erfarenheter på fulltid, säger Kalle Engström.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kalle Engström, Creative Director dareville, 076 322 20 80, kalle.engstrom@dareville.com

Dareville grundades 2009 och är ett digitalt produktionsbolag med 11 anställda. Fokus ligger på kampanjbaserade och långsiktiga helhetslösningar.