Dataföreningen i Sverige

Dataföreningen på trendspaning i Silicon Valley och New York

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 09:29 CEST

Idag fredag den 17 april inleds Dataföreningens utvecklingsresa som i år går under temat "Trends & Directions in Silicon Valley".

På resan deltar ett antal av Dataföreningens medlemmar som vill ligga i framkant, och inspireras av utvecklingen i USA.

I Silicon Valley med omnejd kommer deltagarna att besöka:

• Juniper Networks i tema: nätverk, Sunnyvale
  • Citrix Systems, tema: applikationsleverans och nätverksoptimering, Santa Clara
  • MySQL, tema: konferens med deltagande från Google och SUN, Santa Clara
  • RSA-konferensen 2009, tema: IT-säkehet, San Franciso
  • HP Labs, tema: cloud computing och grön IT, Palo Alto
  • Stanford-universitet, tema: innovation (Vinnova), Palo Alto/Menlo Park
  • VMWare, tema: virtualisering, Palo Alto
  • Oracle, tema: business intelligence, cloud computing och grön IT, Redwood Shores

Resan går sedan vidare till New York:

• Microsoft Technology Center, tema: samarbete & unified communication
  • NASDAQ, efter att diskuterat innovation och riskkapital får deltagarna vara med om "Market Close", den berömda avslutningen av börsdagen.

Inger Gran, föreningsdirektör för DF:s Stockholmskrets som anordnar resan, har följt med på resorna sedan 1999 och anser att 10-årsjubileet ser mer spännande ut än någonsin.

- Trots att USA drabbats hårt av den rådande lågkonjunkturen är det imponerande att se hur stort engagemanget varit från den amerikanska IT-industrins sida för att visa oss de senaste trenderna, säger Inger Gran och fortsätter. Jag kommer i år även dokumentera resan med hjälp av en nylanserad blogg vilket jag ser som en utmaning men också som ett utmärkt sätt att dela med mig av Dataföreningens trendspaning.

Bloggen finns på www.ingersblogg.se, och behandlar ämnen som IT-relaterad kunskap och möten samt reflektioner över betydelsen av IT för företag och organisationers verksamhet.

För mer information vänligen kontakta:

Inger Gran
Föreningsdirektör
Dataföreningen i Sverige
Stockholmskretsen

E-post: stockholm@dfs.se

Blogg: www.ingersblogg.se

Om Dataföreningen
Dataföreningen är till för alla som använder datorer och IT i jobbet - och som vill utvecklas och bli bättre på det dom gör. Det vill säkert du också. Det finns 25 000 medlemmar i Dataföreningen som tillsammans bildar en enorm kunskapsbank.

dfs.se är både en mötesplats för våra medlemmar och en informationskanal för dig som är intresserad av IT-relaterade frågor och vill veta vad Dataföreningen gör. Vår egen medlemsdrivna nyhetstjänst DF Redaktionellt levererar aktuella nyheter och trendspaningar.

På webben söker medlemmar kunskap och kontakter, t ex i nätgrupper eller nätverk. Nätgrupper utbyter idéer och erfarenheter om ett ämne via nätet. Vem som helst kan starta en nätgrupp och även e-medlemmar kan delta. Nätverken ordnar fysiska träffar med aktuellt innehåll. Som medlem kan du anmäla dig till ett eller flera nätverk, ta del av andras kompetens och dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper.