DreamHack AB

Datorfestivalen DreamHack får hederspris av Jönköpings kommun

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 13:08 CET

Datorfestivalen DreamHack, Sveriges näst största årliga festival, tilldelades ett hederspris av Jönköpings kommun under Jönköpingsgalan i lördags. Priset fick DreamHack för sitt bidrag till kommunen genom skapandet av ett mycket positivt evenemang för ungdomar och vuxna, genom att sätta Jönköping på världskartan och för att ha bidragit till inkomster för bland annat kommunens lokala scout- och idrottsföreningar.

– Det är värt att uppmärksamma den enorma utveckling som DreamHack har gått igenom och uppnått med sitt evenemang som är världsunikt. DreamHack sätter dessutom staden Jönköping på världskartan i en framtidsbransch, säger Sten Norinder, näringslivschef i Jönköpings kommun.

– Människorna som kommer till DreamHack i Jönköping är helt digitaliserade och ser inga begränsningar i sin teknikanvändning. Det är dessa människor som kommer att visa vägen till framtidens utveckling av teknik i samhället och vi väldigt glada för att en del av detta sker i Jönköping, säger Emil Danielsson, föreningen för Marknadsföring av Jönköping.

TV- och datorspelsindustrin fortsätter att växa och är redan idag den största underhållningsindustrin i Sverige. DreamHack, som efter Hultsfred är Sveriges största årliga evenemang, är världens största så kallade LAN-party. Under fjolårets två DreamHack, träffades totalt omkring 20 000 ungdomar och vuxna för att umgås och ”lana” tillsammans under fyra dagar, det vill säga spela datorspel över nätverk med och mot varandra. Festivalen är unik med att den vänder sig till både ungdomar och vuxna, samt att festivalen är helt drogfri och inte innehåller vanligt förekommande incidenter som under andra festivaler med alkohol.

– Vi är hedrade av priset. Vi vill fortsätta att bidra till Jönköping kommun samt siktar på att under 2007 bli Sveriges största festival, säger David Garpenståhl, styrelseordförande för Dreamhack.

Motivering till hederspriset:
”Jönköpings kommuns näringslivsavdelning nominerade Dreamhack till utmärkelsen Årets Världsrekord vid Jönköpingsgalan 2007. Hederspriset tilldelades för att uppmärksamma den enorma betydelse som ett så stort evenemang med företrädesvis ungdomar i åldrarna 15 - 25 år har för Jönköping, Jönköpings näringsliv och högskolan. Dessa ungdomar kommer att vara morgondagens ingenjörer och företagsledare och kan de få en positiv upplevelse i vår kommun och dessutom uppleva att de tas emot positivt i kommunen, så tror och hoppas vi från Jönköpings kommun att de vill återkomma som studenter, ingenjörer och ledare för att skapa nästa generations företag i kommunen”.

FÖR MER INFORMATION OCH PRESSMATERIAL:
David Garpenståhl, styrelseordförande för Dreamhack
dg@dreamhack.se
0768-696 378

Pressmaterial med bilder finns på www.dreamhack.se/press samt www.newsdesk.se/pressroom/dreamhack

OM DREAMHACK
DreamHack startade som en liten datorträff 1995 och är idag världens största datorfestival. Besökarna tar med sig sina egna datorer och kopplas upp mot ett lokalt nätverk och mot Internet(LAN). DreamHack är öppet dygnet runt, är drogfritt och för alla åldrar. Evenemanget pågår i fyra dagar och arrangeras två gånger per år, DreamHack Summer och DreamHack Winter. DreamHack innehar det officiella världsrekordet och är upptaget i Guinness Rekordbok som världens största LAN-party. www.dreamhack.se