Daucus Design

Daucus Design startar Småsklig Förpackningsstudio

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2014 09:04 CET

Småskalig Förpackningsstudio
Daucus Design i Mölndal väljer nu att starta efterlängtad verksamhet, en förpackningsstudio för att samla förpackningsprover av olika slag och från många tillverkare och leverantörer. Hit skall småskaliga matproducenter kunna komma för att inspireras och hitta rätt förpackning för sin matprodukt. Här kommer att finnas prover på förpackningar av papper, plast, glas mm. Det som inte ryms i den lilla studion skall representerat i kataloger. Maria Schmidt Larsson som driver Daucus Design guidar bland materialet och ger hjälp till bra design. Maria har genom åren samlat exempel på färdiga förpackningar från Sverige och andra länder, bla, Skottland, Italien, Frankrike och Japan. "Naturligtvis skall man inte kopiera andras lösningar rakt av, men inspireras och sedan göra sin egen version är helt OK" säger Maria Schmidt Larsson.
Hon är industridesigner och Livsmedelsingenjör som under många år fördjupat sig inom området förpackningsdesign för småskalig matproducenter. Hon har genom åren mött många småskalig matproducenter när hon hållit kurser och föreläsningar där hon bjuder på sin kunskap om design, förpackningar, etikett och utrustning. När man, som hon gör, reser över hela Sverige är det svårt att ta med sin prover på förpackningar och kataloger. "Hur man än gör blir det fel prover man tog med" säger Maria. Nu väljer hon att öppna en småskalig förpackningsstudio i Mölndal där hennes företag Daucus Design redan finns. Hit kan småskalig matproducenter komma och se förpackningsprover, etiketter, få inspiration och tillverka prototyper för sin förpackning.
Leverantörer av förpackningar och förpackningsutrustningar är ofta helt inriktade på stora försäljningsvolymer och stora investeringar hos stora matproducenter. Maria, anser att nu är det dags att de upptäcker att det finns en ny kundgrupp som har helt annorlunda krav och önskemål. De representerar tillsammans en stor inköpsvolym men den är spridd på många små inköp. Det gäller att ha ett utbud som passar, i antal och försäljningsvillkor. De småskalig matproducenterna har ofta sitt ursprung i ett lantbruk och en önskan att förädla sina egna råvaror till högkvalitetsprodukter. De startas oftast av människor med stor passion för förädlingsprocessen, och för att med fina råvaror framställa en matprodukt med tradition och kvalité, ett fint mathantverk. Det är då viktigt att den förpackning de väljer kan bevara kvalitén på livsmedlet och samtidigt ger möjlighet att tydligt signalera till kunderna dess unika egenskaper och ursprung. Förpackningen är alltså väldigt viktig för att lyckas, det gäller att göra rätt val. Att få chansen att se ett stort utbud samtidigt gör att valet blir snabbare och effektivare och matproducenten kan få tid att ägna sig åt annat än att leta förpackningsleverantör.
Maria har också ett intresse för pappershantverk, hon är medlem i Kvarnbyns Handpappersbruk i Mölndal och en och annan handtillverkad förpackningen kommer nog att se dagens ljus i hennes förpackningsstudio. Det kan vara intressant för vissa matthantverkare med unika produkter i små serier att även förpackningen är ett hantverk.

Maria Schmidt
Daucus Design
mob 0705 835 435
www.daucusdesign.se

maria.schmidt@daucusdesign.se

Daucus Design döpt efter en trygg och god förebild! Moroten!

Daucus är en del av det latinska namnet på morot (Daucus Carota).

Namnet Daucus är en viljeyttring:

Morot är något att sträva mot, ett hägrande mål, precis som design.
Morot är gott och nyttigt, och har vacker färg.
Morot är en svensk kulturväxt, som känns trygg och säker.

Jag vill att mina kunder skall känna sig trygga och säkra när de anlitar mig och att mitt arbete skall generera ett nyttigt resultat till deras verksamhet.

Därför tycker jag att det är ett bra namn på mitt företag, som huvudsakligen sysslar med designfrågor för små och medelstora livsmedelsföretag i Sverige. Ofta är det företag med stark personlig koppling till ägaren och hans eller hennes ideal.
Ofta är det närproducerat och unikt.

Det är i dessa sammanhang jag trivs och gärna ger hela min själ i arbetet med allt från företagets hela ansikte utåt till enskilda designfrågor såsom förpackning, etiketter, broschyrer, gårdsbutiker mm.