Volontärresor AB

Davids första lärarjobb: att undervisa skolbarn i Kina

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 10:02 CEST

David Johansson från Nacka är i en situation som han delar med många andra studenter. Han har en gedigen universitetsexamen med historia, religion och statsvetenskap. Och dessutom gått lärarhögskolan. Men trots goda betyg kan han inte hitta något jobb i Stockholmstrakten. Så han bestämde sig för att söka upp elever nån annanstans.

• Jag ville inte gå arbetslös här hemma. Och jag vill göra nånting som både kan vara utvecklande för mig själv och en merit i framtiden. Och dessutom en insats för andra...

I början av oktober bär det av till Guilin i Guanxiprovinsen i södra Kina. Den första veckan får David en introduktion i den kinesiska kulturen, dess seder och språk. Därefter kommer han under 9 veckor att stå i en enkel skolsal inför ett 30-tal små kinesiska elever. Det blir säkert annorlunda mot dom skolor han hittills praktiserat i här hemma!

Idén att åka ut som volontär fick han från sin flickvän Linnea Lindgren. Hon jobbade två månader på ett barnhem i det fransktalande landet Senegal 2007. Det ledde vidare till mer franskstudier och nu pluggar hon i Paris. Och Davids kusin var i somras i Sibirien på volontärarbete som lärare. Men David är mera lockad av Kina.

• Kina är ett så fascinerande land! Kinas betydelse växer hela tiden och kinesisk kultur och historia får mer och mer plats också i svenska skolor. Genom att bo och leva på en enda plats och jobba i en lokal skola hoppas jag lära mig mer om hela kulturen.

David har redan börjat plugga kinesiska på egen hand. I bästa fall hoppas han kunna tala litegrand när han kommer tillbaka.

- Hur det än går med det tror jag resan blir en fantastisk upplevelse!

Fakta om volontärresor

Att resa ut som volontär har under de senaste åren blivit alltmer populärt som resform. Idag kan man jobba som volontär i ett 20-tal länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Populära länder är Ghana, Tanzania, Uganda, Thailand och Indien med volontärarbete i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika och Latinamerika lockar många volontärer.

Restiden varierar mellan två veckor och sex månader. Vanligaste restiden är två månader. De flesta volontärer är mellan 18 och 25 år, men alltfler äldre väljer också denna resform idag. Volontären tas emot av en lokal kontaktorganisation men står för alla sina egna kostnader i landet, dvs mat och husrum, resor, försäkringar mm Kostnad för flygresan tillkommer.

Vill du veta mer? Besök www.volontarresor.se