Folkpartiet

Dawit Isaak måste friges: Frys EU:s bistånd till Eritrea!

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 08:55 CET

Idag hölls ett seminarium i Europaparlamentet för Dawit Isaak arrangerat av Europaparlamentarikerna Olle Schmidt (FP) och Eva-Britt Svensson (V) med flera. Budskapet från Olle Schmidt och Eva-Britt Svensson var tydligt.

- Situationen för Dawit Isaak, som suttit fängslad i 2999 dagar utan rättegång, är oacceptabel. Tiden för tyst diplomati är över och EU måste ta i med hårdhandskarna för att få loss Dawit Isaak ur fängelset där han sitter orättfärdigt inlåst, säger Olle Schmidt och Eva-Britt Svensson i ett gemensamt uttalande.

De vill att EU-kommissionen agerar aktivt för att få regimen i Eritrea att förstå allvaret i situationen.

- Det är dags för EU att stoppa, frysa, sitt bistånd till Eritrea så länge Dawit Isaak och andra journalister och medborgare sitter fängslade utan rättegång. Det är EU kan inte fortsätta att ge bistånd till en regim som systematiskt och medvetet bryter mot de mänskliga fri- och rättigheterna, säger Olle Schmidt och Eva-Britt Svensson.

Bifogar den resolution som tagits fram till seminariet som Olle Schmidt, Eva-Britt Svensson, Isabella Lövin (MP), Carl Schlyter (MP), and Marita Ulvskog (S) gemensamt står bakom.

För mer information, kontakta:

Olle Schmidt (FP), Folkpartiets gruppledare i Europaparlamentet, svensk mobil: 0705 34 10 64

Rickard Ydrenäs, presskontakt +32 476 767 542

Eva-Britt Svensson (V), ordförande i EU-parlamentets jämställdhetsutskott, svensk mobil: 070 633 13 46

Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79