Daydream Software Aktiebolag

DAYDREAM FÖRST MED JOE CARTOON™ TILL MOBILTELEFONER

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 09:29 CEST

Figurer såsom Superfly, Gerbil, Frogbender kommer snart att vara tillgängliga som mobilt innehåll på den europeiska marknaden. Daydream har signerat ett exklusivt avtal med Joe Cartoon™ om rättigheter till alla karaktärer under varumärket Joe Cartoon™. Försäljningen kommer att ske inom kort via Daydreams kanaler. Joe Cartoons™ karaktärer som blev kultförklarade för flera år sedan är fortfarande en enorm succé över internet.

Karaktärerna, baserade på Joe Cartoon™, kommer att lanseras som en mängd olika sorters mobilt innehåll, såsom videoklipp för nedladdning, streaming, bakgrundsbilder, animationer, true tones och videoringsignaler. Joe Cartoon™ har haft stor genomslagskraft och hade enbart under 1999 hela 90 miljoner nedladdningar. Sedan 1999 tills idag har 360 miljoner nedladdningar skett.

”Vi ser fram emot att arbeta med JoeCartoon.com och det betyder mycket att bli exklusiv distributör på den europeiska marknaden för den mobila kanalen”, säger VD för Daydream, Mads V. Jørgensen. Jørgensen fortsätter, “Populariteten av karaktärerna talar för sig självt, titta bara på antalet nedladdingar som har gjorts över internet. Med mobil video i kraftigt antågande, som nästa populära kategori av innehåll att ladda ned till mobiltelefoner, så förväntar vi oss påtagliga intäkter genom våra försäljningskanaler.”

“Vi är väldigt glada över att arbeta med Daydream och ser fram emot att se hur JoeCartoon.com innehåll mottages på den mobila marknaden! Vi tycker det är ett perfekt media att visa Joe’s arbete”, säger Mike Tuinstra, VD för JoeCartoon.com.

För mer information, kontakta VD, Mads V Jörgensen, tel mobil +45 2949 2800 eller email mads.jorgensen@daydream.se

Om Daydream

Daydream är en skandinavisk distributör, förläggare och producent av de attraktivaste och mest underhållande spelen och innehåll för mobiltelefoner. Daydreams produkter utmärker sig genom att utnyttja mobiltelefonens unika funktioner för nätverksuppkoppling, personalisering och positionering.

Daydream har utvecklat och designat digitala spel sedan 1994 och besitter idag spetskompetens inom utveckling av innovativa, interaktiva spel, baserade på avancerad spjutspetsteknologi. Då efterfrågan på mobiltelefonspel ökat i snabb takt under de senaste åren, har Daydream, sedan sommaren 2004, helt inriktat sin produktion på spel för mobiltelefoner. I Daydreams portfölj ingår titlar som Happy Tree Friends, Botfighter, Bouncy, Supafly, Netbaby Grand Prix och Nuxelia. Daydreams kunder utgörs av mobilterminalstillverkare, mobiloperatörer samt större internationella spelförläggare, exempelvis Nokia, iFone samt Telia.

Daydream har idag ca 20 medarbetare med huvudkontor i Stockholm samt utvecklingsstudios i Karlstad och Stockholm. Sedan december 2000 är Daydreams B-aktie noterat på Stockholmsbörsens O-lista.

Om JoeCartoon.com

JoeCartoon.com erhöll kultstatus med sin release av “Frog in a Blender” 1999. Det var det första riktiga animerade innehållet som lanserades över internet och laddades ned 90 miljoner gånger under 1999. Sedan lanseringen har JoeCartoon.com varit en ledande spelare inom online animerad underhållning och har byggt upp en katalog på över 3 timmars innehåll som enkelt kommer att kunna överföras från internet till den mobila marknaden.