Daydream Software Aktiebolag

Daydream ingår avtal om global distribution och försäljning av mobilspelet Mastermind till ett värde av minimum 450.000 euro

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 11:44 CEST

Daydream ingår, via sitt danska bolag Kidz Wireless, avtal med IRM LTD (UK) kring global försäljning och distribution av mobilspelet Mastermind tm. Daydream får genom avtalet rätt till utveckling och försäljning av mobilspel baserade på det klassiska spelet Mastermind från Invicita LTD. Invicita har utvecklat och sålt Mastermind brädspel under de senaste 30 åren. Avtalet innebär att IRM marknadsför och säljer Mastermind som mobilspel under de nästkommande 4 åren. Avtalet, som är baserat på en vinstandelsmodell, gör att Daydream är garanterade 450.000 euro, men beloppet kan bli högre.

Daydreams VD Mads Jørgensen säger: “Vi på Daydream är glada över att det redan nu visar sig att köpet av Kidz Wireless var rätt. Avtalet med IRM är riktigt bra och visar ännu en gång att Daydreams nya strategi och fokusering på mobiltelefonspelmarknaden är riktigt. Mastermind blir ett viktigt varumärke för Daydream som vi är stolta över och som ekonomiskt kan bli helt rätt. Vi tror starkt på samarbetet och möjligheterna med IRM som partner.”
Managing Director, IRM Bruce Vanderberg säger: “I den lukrativa världen av mobilt spelande, så är det de enkla och vardagliga spelen såsom Tetris och Vem Vill Bli Miljonär som har visat sig vara de återkommande succéerna, detta i kombination av intuitivt spelförfarande och enkelhet. Mastermind är verkligen ett klassiskt vardagligt och enkelt spel. Det har presterat stabilt resultat under senaste 30 åren (det har sålt över 60 miljoner enheter i världen) och passar perfekt som mobilspel. Vi är väldigt glada över att ha fått möjligheten att ta denna mobila produkt till marknaden, och även över vårt partnerskapet med Daydream.”

För mer information, kontakta VD, Mads V Jörgensen, tel mobil +45 2949 2800 eller email: mads.jorgensen@daydream.se eller

För mer information, kontakta Managing Director IRM, Bruce Vanderberg, tel mobil +44 78997 91726 eller email: bvandenberg@irm.tv

Om Daydream

Daydream är en skandinavisk distributör, förläggare och producent av de attraktivaste och mest underhållande spelen och innehåll för mobiltelefoner. Daydreams produkter utmärker sig genom att utnyttja mobiltelefonens unika funktioner för nätverksuppkoppling, personalisering och positionering.

Daydream har utvecklat och designat digitala spel sedan 1994 och besitter idag spetskompetens inom utveckling av innovativa, interaktiva spel, baserade på avancerad spjutspetsteknologi. Då efterfrågan på mobiltelefonspel ökat i snabb takt under de senaste åren, har Daydream, sedan sommaren 2004, helt inriktat sin produktion på spel för mobiltelefoner. I Daydreams portfölj ingår titlar som Happy Tree Friends, Botfighter, Bouncy, Supafly, Netbaby Grand Prix och Nuxelia. Daydreams kunder utgörs av mobilterminalstillverkare, mobiloperatörer samt större internationella spelförläggare, exempelvis Nokia, iFone samt Telia.

Daydream har idag ca 20 medarbetare med huvudkontor i Stockholm samt utvecklingsstudios i Karlstad och Stockholm. Sedan december 2000 är Daydreams B-aktie noterat på Stockholmsbörsens O-lista.