Bornicon & Salming

dB Sparkling byter namn!

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 13:37 CET

Vårt populära mousserande vin från Australien, De Bortoli dB Sparkling, har bytt namn till Emeri Chardonnay-Pinot Noir.

Vittorio De Bortoli var 24 år när han lämnade sin fästmö Guiseppina och den fattiga Italienska landsbygden 1924 för att söka lyckan i Australien. Vittorio reste runt och arbetade på en rad olika jordbruk i Riverina och 1927 hade han genom idogt sparande fått i hop tillräckligt mycket pengar för att köpa en egen gård med fruktodlingar i Bilbul utanför Griffith.

Nästan allt vin som producerades i Australien vid den här tiden var fortifierade viner av portvinstyp, bordsvin att dricka till maten fanns nästan inte alls, något som Vittorio som var van att dricka vin till maten hemifrån saknade. När han 1929 inte fick avsättning för hela sin skörd av druvor bestämde han sig för att göra vin av överskottet. Resultatet blev mycket lyckat och hans vin blev snabbt populärt bland andra Italienska emigranter och Vittorio började "exportera" sitt vin till Queensland och norra New South Wales.

Vittorios fästmö Guieseppina hade under tiden arbetat i Frankrike för att spara i hop tillräckligt med pengar till resan men 1929 anlände hon äntligen och paret kunde gifta sig.

Guiseppina och Vittorio fick tre barn, döttrarna Florrie och Eola samt sonen Deen som ärvde gården i Bilbul vid faderns död 1979.

Emeri De Bortoli är änka efter Darren och familjens matriark, det är i dag Darren och Emeri´s fyra barn som leder företaget och de mousserande vinern i serien Emeri är deras hyllning till sin mor.

Emeri Chardonnay-Pinot Noir finns i Systembolagets beställningssortiment och kostar 79:00