Minplanet

De är Årets Miljöhjältar 2010!

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 10:53 CEST

De blev Årets Miljöhjältar!

En man som gör allt han kan för att rädda norrländska älvar, en familj som vigt hela sitt liv åt att förgröna planeten och en kille som vill ha Dyrare Mat, Nu! De är Årets Miljöhjältar, framröstade av besökarna på Minplanet.se. Men juryn har också tagit fram ett hederspris.

Det blev Christer Borg i norrländska Näsåker, familjen Åkerlind-Elevall i Järna och Linus Källander i Stockholm som fick flest röster på Minplanet.se, och nu kan titulera sig Årets Miljöhjältar. En fjärde kandidat, Simon Eisner i Göteborg, får Juryns hederspris för sitt arbete med att ge livsmedelsjättarnas överblivna mat till hemlösa.

Flest av de 8787 rösterna fick Christer Borg.

- Det här känns jättekul, förstås! Jag ser det som en vinst framför allt för den organisation som jag är ordförande i, Älvräddarnas Samorganisation och de frågor vi arbetar med. Samtidigt tycker jag att alla de tolv nominerade var självklara vinnare. Alla som inser allvaret i tillståndet i vår miljö och som vill göra något åt det är Miljöhjältar, säger han.

En annan vinnare är en familj som tillsammans kämpar för miljön, bland anat genom att skapa ett utbildningspaket åt skolor: Magnus Åkerlind, Sophy Elevall, Maximillian Sandgren och Amatheus Elevall.

Sist men inte minst vann Linus Källander som driver kampanjen med det kontroversiella namnet och budskapet Dyrare Mat, NU!

Årets Miljöhjälte instiftades 2010 av Världsnaturfonden WWF. WWF är också initiativtagare till sajten Minplanet.se som ska inspirera svenskarna till en grönare och skönare livsstil.

- Årets Miljöhjälte har varit en succé från början till slut. Vi fick in över 150 nomineringar från besökarna på Minplanet.se och det är härligt att se hur stort miljöengagemanget är runtom i landet. De Miljöhjältar läsarna röstat fram är utmärkta förebilder som alla på sitt sätt drar sitt strå för en bättre miljö – och värld, säger Mariann Eriksson.

Vinnarna får förutom äran, ett diplom och WWFs årsbok.

Tävlingen är tänkt att bli årligen återkommande, så att fler gröna hjältar kan uppmärksammas.

Årets Miljöhjälte - juryns* motiveringar

Christer Borg, Näsåker.
”För att han lagt ner hela sin själ i arbetet med att rädda norrländska älvar genom Älvräddarnas Samorganisation från Näsåker i Ångermanland, och för att han med oförtruten energi sprider sin kunskap om energi, ekologi och vårt ansvar för natur och jord.”

Familjen Magnus Åkerlind och Sophy Elevall med barnen Maximillian och Amatheus, Järna.

”För att de bestämt sig för att göra allt de kan för den här planeten. Till exempel har de övertalat Universal Pictures att släppa visningsrätten fri för filmen HOME, så att vem som helst gratis får visa den i Sverige. Familjen gör också det inspirerande magasinet Heroes of Today för unga som tillsammans med HOME (i ett visningspaket med handledning) säljs till gymnasier och högskolor. Dessutom lever de grönt och ekologiskt. En familj som gått från ord till handling och vill inspirera oss andra att göra det samma.”
(1410 röster, eller 16 procent)

Linus Källander, Stockholm
”För att ha startat kampanjen Dyrare Mat, Nu! som på ett smart sätt utnyttjar sociala medier för att sprida budskapet om att den konventionella maten är för billig för vår planets bästa. Kampanjen har fått stor spridning och har tack vare sitt provocerande kampanjnamn och tydliga budskap förmodligen öppnat många ögon för problemen inom livsmedelsindustrin.”
(1467 röster, eller cirka 17 procent)

Juryns hederspris, motivering

Simon Eisner, Göteborg

”För sitt tidskrävande och helt ideella arbete med Allwin, en stiftelse som samlar samhällets överproduktion och delar ut till behövande hjälporganisationer och individer. Företagen får lägre kostnader, miljön belastas med mindre avfall och överproduktionen tas om hand i stället för att slösas bort. Simon Eisner har lyckats förena miljöansvar med socialt ansvarstagande enligt ett koncept som skulle fungera var som helst i världen. Det här är en lösning som alla vinner på.”

* Juryn bestod av Mariann Eriksson, kommunikationschef Världsnaturfonden WWF, Elin Dunås, redaktör Minplanet.se, Johan Eriksson, press- och CSR-chef på Trygg-Hansa, Bo Lindholm, utvecklingsledare för Kalmar kommun, samt Viveca Pourshahidi, varumärkes- och CSR-ansvarig vid TV4-gruppen (numera hållbarhetskonsult).

Minplanet är ett initiativ av Världsnaturfonden WWF och drivs i samarbete med Trygg-Hansa och TV4-gruppen.

Läs intervjuer med Årets Miljöhjältar på www.minplanet.se/dittengagemang

Vill du veta mer om tävlingen, kontakta Mariann Eriksson, kommunikationschef Världsnaturfonden WWF, 070-6873331, mariann.eriksson@wwf.se