Skyscanner

De bästa flygplansvinerna är utsedda

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 17:55 CEST

- SAS knep silverplatsen bland de röda vinerna i Skyscanner Airline Wine Awards 2012

När Europas godaste flygplansviner utsågs hamnade SAS på en god andraplats i den prestigefulla rödvinskategorin. Endast Fritidsresors brittiska systerbolag, Thomson Airways röda vin rankades högre av expertpanelen som leddes av den välkända vinexperten Tom Cannavan. Panelen blindtestade totalt 21 röda och vita viner som serveras i ekonomiklass på några av Europas största flygbolag.

Att flyga har visat sig kunna bli en extra trevlig upplevelse för de som väljer rätt flygbolag. Skyscanner Airline Wine Awards avgjordes i Edinburgh och när vinglasen var tomma stod det klart att SAS serverar det näst bästa rödvinet ombord bland de jämförda flygbolagen, Backhouse Pinot Noir 2011. Endast Thomson Airways röda vin Finca La Linda, Cabernet Sauvignon 2011 smakade bättre enligt juryn.

– SAS ska vara stolta över sin andraplats i rödvinskategorin. Vin är den absolut populäraste drycken ombord och avnjuts av närmare var fjärde resenär* och då är det självklart viktigt att ha bra viner ombord, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef Skyscanner.

Expertpanelen bestod av tolv vinexperter med Tom Cannavan i spetsen. De provade 21 röda och vita viner och betygsatte dem på en tiogradig skala. I kategorin vitt vin var det en tuff match mellan Lufthansa, KLM och budgetbolaget easyJet som förra året tog hem segern för just bästa vita vin. I år utsågs dock Lufthansas Peter & Peter Riesling till bästa vita vin och easyJet knep tredjeplatsen efter KLM.

– Jag är imponerad över vilken hög kvalitet vinerna som serveras ombord håller. De vita vinerna är överlag mycket bra, medan kvaliteten på de röda är lite mer ojämn. Mitt tips till resenärer är att chansa och prova vinerna på planet även om du inte har hört talas om dem förut, för årets viner håller en mycket hög kvalitet, säger Tom Cannavan, vinexpert och juryordförande.

* En undersökning som Skyscanner har genomfört bland 1000 resenärer visar att 23 procent dricker vin ombord på planet. Se mer info i bifogad grafik.

Vita viner

1. Lufthansa, Peter & Peter Riesling, Mosel, Tyskland

2. KLM, Terra Andina Sauvignon Blanc-Chardonnay Chile 2008

3. easyJet, Louis Mondeville, Sauvignon Blanc, Pays d’Oc 2011

4. Pegasus, Kavaklidere Cankaya 2011

5. BA & Iberia, Val de los Frailes, Bodegas Matarromera Verdejo 2011

Röda viner

1. Thomson Airways, Fritidsresors brittiska systerbolag, Finca La Linda, Cabernet Sauvignon 2011

2. SAS, Backhouse Pinot Noir, USA, 2011

3. Pegasus, Kavaklidere Angora 2011

4. BMI, Grand Sud, Merlot

5. KLM, Terra Andina Cabernet Sauvignon-Merlot Chile 2008

Så gick testet till: En panel bestående av 12 vinexperter blindprovade 21 viner som serveras i ekonomiklass på Europeiska flygbolag. Panelen leddes av vinexperten Tom Cannavan, och inkluderade även bland annat Stuart Fyfe, chefssommelier på Hotel Du Vin i Edinburgh samt Claire Blackler, grundare av Case Studies Wine School.

Högt Flygande Viner 2012 infographic - från prisjämförelsesajten för billiga flyg Skyscanner.se

Om Skyscanner

Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 1000 flygbolag, både lågprisflygbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS, för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.