Miljöpartiet de gröna

De borgerliga partierna slöt upp bakom Miljöpartiets krav: Stimulera forskare att starta företag

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2004 15:30 CEST

De fyra borgerliga partierna anslöt sig igår i utbildningsutskottet till miljöpartiets motion om att stimulera användningen och kommersialiseringen av forskning för att starta företag och skapa produkter av en idé.

Motionen handlar om att skapa nya möjligheter och morötter för universiteten att använda forskning i utvecklingen av nya affärsidéer och företag. Lärarundantaget som innebär att forskare har ensamrätt till sina forskningsresultat ses nu över och behöver nog förändras för bättre incitament till kommersialisering av forskningsresultat. Genom uppgörelsen mellan miljöpartiet och de borgerliga partierna skapas bättre förutsättningar för att nya innovationsföretag ska kunna knoppas av från universiteten.

- För att svenskt näringsliv ska utvecklas är det mycket viktigt att vi kan använda forskningsresultat för att starta nya företag, säger Ingegerd Saarinen, ledamot i näringsutskottet.

- Uppgörelsen innebär att vi ska hitta nya system för att ge forskare belöning som till exempel vinstdelning och delägarskap där forskarna får del av de pengar som deras resultat skapar, säger Mikaela Valtersson ledamot i utbildningsutskottet.

Kontakt: Mikaela Valtersson ledamot i utbildningsutskottet 070 376 06 73 Ingegerd Saarinen, ledamot i näringsutskottet 070 212 91 77 Fredrik Lann, politisk sekreterare 070 742 89 18