More Sailing

De erbjuder Kroatien till alla – och säljer segelbåtar till sina gäster

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 09:30 CET

Skulle du frivilligt låta två 22-åringar ta hand om din semester? Sedan 2009 har över 500 svenskar litat helt och fullt på Einar Halldin och Malin Stom – och kommit hem helnöjda efter en vecka i den kroatiska skärgården. Nu laddar More Sailing Croatia för sin tredje sommarsäsong. Och tänker utöka genom att börja sälja segelbåtar.

Allting började för ett par år sedan, när Einar Halldin och Malin
Stom insåg att det skulle gå att kombinera seglarintresset, företagsdrömmarna och kärleken till Kroatien. De startade bolaget More Sailing Croatia (more är det kroatiska ordet för hav).
– Det fanns redan då ett fåtal svenska företag som ordnar seglingsresor i Medelhavet. Vi bestämde oss för att leverera en oförglömlig upplevelse med personlig service. Där fanns en ledig position på marknaden, säger Einar Halldin.

Den första sommaren arrangerade företaget seglingsresor i mindre skala, för att sommaren 2010 göra en omfattande satsning. Det resulterade i över 450 nya gäster.
– Vi är väldigt nöjda med den gångna sommaren, säger Einar Halldin. Vi överträffade målen för antalet uthyrda båtar. Men framför allt bidrog vi till att rekordmånga gäster fick uppleva den kroatiska sommaren – den upplevelsen har de alltid kvar!

Hos More Sailing Croatia kan gästerna välja mellan att betala för svenska skeppare och värd/värdinna ombord  – eller segla en vecka på egen hand. Det finns anpassade seglingsveckor för barnfamiljer, singlar och för den som är 50+.
– Vi vill erbjuda Kroatien till alla, säger Malin Stom. Därför spelar det ingen roll om du är seglingsproffs eller landkrabba. Vi har till och med navigationskurser ombord för den som önskar ta båtkörkort och skepparintyg under semestern. Drivkraften för oss är alltid att ge våra gäster ett personligt bemötande och en semester helt utan krångel.

Inför sommaren 2011 lägger More Sailing Croatia in ytterligare en växel genom att också börja med försäljning.
– Det finns ett stort intresse bland våra gäster att köpa den segelbåt som de använder under sin semestervecka. Resterande sommarveckor ser vi till att hyra ut deras båt, och ägaren får hyresintäkterna och en årlig avkastning på cirka 10 procent av båtens värde, säger Einar Halldin. Det är en affär som alla – både våra gäster och vi – tjänar på. Då är vi nöjda.

More Sailing Croatia är ett entreprenörsföretag, som sedan 2009 anordnar seglingsresor i den kroatiska skärgården. Företaget har sin bas i Göteborg. För grundarna Einar Halldin och Malin Stom är företagandet ett utmärkt sätt att kombinera det stora seglarintresset med viljan att leverera förstklassig service och oförglömliga upplevelser. www.moresailing.se