Bonnier Tidskrifter - ToppLoppet

De får Nya Affärers Entreprenörspris

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2010 09:37 CET

Idag delades Nya Affärers entreprenörspris ut för första gången. På ett seminarium på Astoria i Stockholm prisades framgångsrika entreprenörer och politiker och riskkapitalister som på ett positivt sätt bidragit till ett bättre entreprenörsklimat.

Priset delades ut av Nya Affärer tillsammans med SEB, UC och 3. Nya Affärer är Bonnier Tidskrifter Affärspress nya satsning på entreprenörskap. Nya Affärer är både tidning, sajt och ett event.

Årets Entreprenör blev Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.

Juryns motivering:

“Middagsfrid har revolutionerat sättet vi köper hem vår middagsmat genom att etablera den färdiga, varierade, nyttiga och enkla matkassen som koncept. Med helt egna pengar har hon byggt ett kraftigt växande bolag som nu expanderar över norra Europa med ekologisk, bra mat i fokus.”

Andra nominerade var Anette Yngvesson, Fraktkompaniet, och Shervin Razani, Jurek bemanning, Apoteket Pro-Vitae med flera bolag.

Till Årets Nya Affär utsågs Sorosh Tavakoli, Alfred Ruth & Dante Buhay, grundare av Videoplaza.

Juryns motivering:

“På kort tid har Sorosh, Alfred och Dante lyckats bygga upp ett bolag som internationellt sprider hopp till mediebolagen om att det finns en väg att tjäna pengar på webb-tv. Genom att bra produkt och hårt internationellt arbete har man snabbt etbalerat sig som en ledande spelare inom onlinevideo med över 40 kunder, flera av dem ledande europeiska tv-bolag, i ett 15-tal länder.”

Årets Nya Affär går till en entreprenör under 30 år som byggt ett enastående bolag. Andra nominerade var Damon Foroozesh, Probag Sweden och Jonas Hombert, Jaycut.

Priset för Årets politiker eller myndighetsperson går till någon som gjort något utöver det vanliga för att främja entreprenörer och entreprenörskap.

Juryn gav i år priset till Maud Olofsson näringsminister, och Jan Björklund, utbildningsminister, med motiveringen:

“Satsningen på att få in entreprenörskap som en bärande del i skolan är viktig för att få fler unga att se eget företagande lika naturligt som en anställning, än mer för att ändra vår syn på entreprenörskap och modet att misslyckas, men allra mest för att få unga att våga bli entreprenörer i sina egna liv.”

Andra nominerade var Ewa Björling, handelsminister, och Jan Sandred, Vinnova.

Till Årets Riskkapitalist utsågs Per Hedberg, Stockholm Innovation & Growth, Sting

Juryns motivering:

“Per Hedberg har som ingen annan lyckats bygga ett system för att hjälpa fram nya teknikintensiva bolag, med såväl kapital men framför all den kunskap och det nätverk bolagen behöver. Stings riskkapitaldel är också en av få som investerar i riktigt tidiga skeden.”

Nominerade var även Hans Otterling, Northzone och Karl Perlhagen och Patrik Wahlén, Volati.

Läs mer om priset på

Alla pristagarna presenteras på

Högupplösta bilder på de nominerade finns att ladda ned på

Mikael Zackrisson, Projektledare & redaktör Nya Affärer, 070-444 76 94.
mikael
@nyaaffarer.se