M2i

De flesta niondeklassare vill arbeta som esteter

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 00:49 CET

De populäraste gymnasieprogrammen 2010 är hantverksutbildningar som leder till arbete som stylist eller florist; främst arbete med smink, image eller styling, erfar ungdomsföreningen m2i. Stylister och make-up artister jobbar inom mode, reklam, catwalks, teater, opera, tv, film.

De flesta som vill jobba med smink och som undrar om det finns några speciella utbildningar till make-up artist eller stylist, är tjejer. Ungdomsföreningen m2i sammanfattar gymnasievägen till sminkjobb eller arbete som stylist.

En väg som niondeklassarna väljer till att utbilda sig till "make-up artist" eller "stylist" är genom att söka in till ett Hantverksprogram ("HV"). Många stylister driver egna företag, därför ingår även ekonomi och marknadsföring i flera av gymnasieprogrammen.

Gymnasieutbildningar till stylist ligger under det estetiska programmet vilket innebär flera fördelar.
1. Studenten får en "grundläggande behörighet". Liksom med alla andra program ger det en allmän rätt att få läsa på högskola och universitet.
2. Studenten får en "särskild behörighet" som är bred. Det gör att man kan söka mellan flera olika utbildningar som kräver att man har läst speciella ämnen ("Karaktärsämnen"), som andra inte har haft i sina program.

En skola som erbjuder utbildningar till att arbeta med smink och liknande, är Karlstads-Hammarö gymnasieskola i Värmland. Skolan har ett hantverksprogram med inriktningen "Stil, hälsa & image".

Angeredsgymnasiet i Göteborg erbjuder hantverksprogrammet: "Personlig stil och design". Elever där läser koncentrerat "istället för behöva störta iväg till olika lektioner i olika ämnen".

Art of make up school är beläget på Södermalm i Stockholm, och erbjuder kompletta yrkesutbildningar till make up artist och även privata sminkkurser och skräddarsydda kurser för t.ex. frisörer och hudterapeuter.

Drottning Blankas Gymnasieskola erbjuder en yrkes- och högskoleförberedande utbildning till stylist.

Det gör också Mjölnergymnasiet i Torsås, som ligger mitt emellan Kalmar och Karlskrona.

Efter studenten behövs ofta påbyggnadskurser och praktik innan man är "klar".

Några tänkbara yrkesområden och vidareutbildningar:

* Hudterapeut
* Makeup-artist
* Egen företagare
* Nagelteknolog
* Frisör
* Hälsocoach
* Stylist
* Maskör

Länkar till skolor som ger utbildningar inom smink, styling, image, eller frisörarbete.

Mjölnergymnasiet, Torsås: http://bit.ly/855xFP

Mjölnergymnasiet Stylistutbildning: http://bit.ly/d1HyWT

Art Of Make Up School, yrkesutbildning. Stockholm: http://bit.ly/cdUG7u

Drottning Blankas Gymnasieskola: http://bit.ly/aQjrMP

Angeredsgymnasiet, Göteborg: http://bit.ly/b390IV

Karlstads-Hammarö gymnasieskola: http://www.karlstad.se/khg

Om m2i:

m2i är en ideell ungdomsförening och aktivitetsklubb som skapar inspirationsprojekt för ungdomar.
Syftet är att skapa delaktighet i samhället och
med "coaching" samt musik som verktyg, minska stressen för barn och tonåringar i dagens krävande samhälle.  Bland m2i:s eldsjälar finns bland annat professionella dansare, artister, journalister, musikproducenter, regissörer och låtskrivare, såväl som utbildade socionomer, ekonomer och fältassistenter.